atv.skoter.se
 
Navigera dig fram här   Fredagen den 1:e november 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15297  
  Antal nyheter: 5826  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 2973 st  
  Igår: 50729 st  
  Denna månad:
2973 st
 
  Föreg. månad:
1707565 st
 
  Totalt: 97113126 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. RHG
2. micke666
3. sunnne
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: > VI PÅ REDAKTIONEN(ATV/QUAD-TIDNINGEN) ÖNSKAR ALLA LÄSARE ETT GOTT NYTT ÅR!
 

VI PÅ REDAKTIONEN(ATV/QUAD-TIDNINGEN) ÖNSKAR ALLA LÄSARE ETT GOTT NYTT ÅR!
Änligen kan vi meddela att Suzuki säljer just nu alla sina LTZ400 nästan gratis. Till våren kommer den nya LT-450R Suzukis nya värsting.Ett efterlängtat tillskott i supermotard STD-klassen.

Vi firar in det nya året med att visa lite nyheter från ATV och QUAD branschen. Ta en titt på vad som komma skall under 2006, kläder, maskiner och diverse saker!
Ted Honkala tittar i kristallkulan och tycker till!
Mycket ris och mycket ros!

Vad kan vi vänta oss av det nya året?
Kommer det några trevliga nyheter?
Hur många maskiner såldes det under 2005 i Sverige? Jag har också stuckit med lite tuffa komentarer kring quadracing mm.

NU ÄR DET MYCKET PÅ GÅNG
Det kommer massor med nyheter i ATV/Quad branschen. Det vi såg på mässan i Milano räcker gott. Här visar vi er lite av det som komma skall av nästa nummer av ATV-QUAD, som du kan köpa under MC-mässan 27-29 januari 2006 Göterborg.

Under året som gått har det sålts mer ATV än någonsin i vårt avlånga land.
ALF=ATV leverantörernas Förbund, har sålt en bit över 5500 enheter fram till november 2005 och lägger man till alla boksluts maskiner så lär siffran hamna på närmare 6000 maskiner.
ASIEN har stått för den största siffran i antal sålda maskiner, men då kostar ju maskinerna mindre än hälften.. Och dessa billiga maskiner har definitivt varit med och dragit upp siffrorna på ALF maskinerna, då vi vet att många har bytt upp sig från en enklare till en dyrare mer avancerad ATV-QUAD.
Streetquad= ATV för väg har vuxit markant under detta år, vi har till och med sett quad test i Insider på TV3.
Summan för alla Kina, Taiwan och övriga maskiner ca:19400 enheter.

Nyårs krönikan
Med detta som facit för kommande år så ser det lovande ut för eftermarknaden. Vi tror dock att siffran kommer att stanna där den ligger nu, det kommer inte att växa i den takt det som det gjort den senaste två åren, marknaden kommer sakteliga att stabiliseras.
Det är nu vi får se hur alla nya agenturer kommer hantera eftermarknaden, vi kommer märka om det fungerar med service och reservdelar. Många nya leverantörer är här för att stanna och jobbar långsiktigt med att följa upp sina produkter med garantier och support. Men det finns undantag och det gäller i första hand många Internethandels företag, som inte har någon fysisk butik därför ingen service häller. Vill du handla tryggt? Köp din maskin på orten, det är lättare att hantera service och reklamationer. Via blocket och andra internetsajter har det under året sålts många 40 fotare (container)
, det vill säga några hungriga affärsmän som vill tjäna lite snabba pengar på kundernas okunskap. Man lovar garantier och uppger sig vara en återförsäljare men i själva verket kommer sakerna direkt från KINA och helt utan garantier. Då är det inte produktens fel, utan en oseriös agent som inte vill ta hand om eftermarknaden. Kinesiska företag tar ingen hänsyn till exklusivitet, de säljer till den som vill handla.
Det skapar ett visst problem för dem som försöker bygga upp ett seriöst nätverk med återförsäljare och eftermarknad. Det skapar Priskrig och det gynnar dig som konsument för stunden då du gör din affär, men tänk längre än så? Det är på grund av denna hysteri på billigaste produkten som gör att du inga reservdelar får i framtiden.

Köpa billigt i kartong?
Ska du köpa en ATV eller en EU-moped via nätet eller postorder, som levereras hem i kartong! Tänk också på, om det går att bevisa att du monterat den själv hemma i garaget gäller inte COC intyget. Det vill säga att den inte får framföras på allmänväg, det kan bli problem med försäkringar, tillverkaren behöver inte ta garantierna om något skulle hända. Det är COC dokumentet som står till grund för registreringen och då skall en auktoriserad handlare kolla och kvalitets säkra produkten innan den får framföras på väg med nummer skyllt.

Hård konkurrens i branschen!
Kina och Taiwan har blivit ett skällsord i branschen, trots att flera av de etablerade tillverkarna har en del av sin produktion i dessa länder. Samma problem var det med bilarna som kom från Japan för några år sedan, man kallade dessa för Japaner och inte efter dess namn. Nu mera heter det Toyota, Mazda och Nissan och var det kommer ifrån har längre ingen betydelse. Så det kommer väl att ge sig med tiden, men för närvarande är det lite rasism som smygit sig in i branschen.
Själv kör jag i så fall Amerikanskt och Tyskt, garantier finns men de är på verkstaden titt som tätt. Och det är ofta som jag spenderar min tid i en lånebil för att, det just precis,, inte finns reservdelar på hyllan. Vi kan väl hoppas att alla dessa otaliga märken kan enas och skapa en riktig branschorganisation, där man jobbar för branschen som helhet och inte lägger ner tid på pajkastning.
Hur det än må vara så har ATV och QUAD kommit till mångas hjärtan för att stanna vare sig man åker Amerikanskt eller Japanskt eller Kinesiskt eller Taiwanesiskt eller varför inte Italienskt och framför allt Kanadensiskt. Runt om i landet har det bildats och håller på att bildas små intresseföreningar för ATV och QUAD, där man umgås och kör oavsett märke och nationalitet. Hoppas nu att det inte kommer något konstigt och ogenomtänkt förslag om restriktioner från våra myndigheter, som gör att branschen får fler uppförsbackar att köra mot.

Svenskquadracings styrelse gräver en grav för sporten om det inte sker krafttag mot det monopol och hyckleri som pågår.
Dags för branschen att lägga sig i och inte låta sig köras över på det sätt som det har gjorts de senaste åren.
Med branschen menar vi Yamaha, Suzuki, Honda, Polaris, Bombardier, Arcit Cat, och blivande KTM quad och alla andra som tillverkar maskiner för en normal plånbok, maskiner som duger till mer än bara tävling.
Kliv in och ställ krav eller så hittar ni på något eget , som passar era maskiner och kunder.
Sen man glömde bort namnet ATV för cirka 4år sedan har det gått helt åt helt fel håll med racingen. Styrelsen vägrar släppa in en klass för mer standard betonade maskiner i supermotarden. Under 2006 kan vi återse dessa 170000 kronors maskiner även i quadcrossen. Det handlar inte om att få fler folk att åka quadracing, det handlar om att säkra sina egna vinster och fördelar.
Varje år så slutar det lika många som börjar i quadracingens supermotard. Undra varför?
Titta på quadwars i samband med MonsterJam! Varför passade man inte på att marknadsföra Svenskquadracing på riktigt sätt, ett bättre tillfälle fanns ju inte.
Varför har man inte lyft fram de som körde STD under 2005 i supermotarden?
Vart tog priserna vägen till dem som körde STD?Inte ett ord om detta på föreningens sida, trots att det fanns ett beslut från tidigare styrelsemöte om att STD skulle köras på prov under 2005.
Föreningens ordförande som offentligt försökt smutskasta oss på redaktionen, för att vi inte går dennes ärenden. Men vi skriver och jobbar för att alla ska få sin talan hörd och att sporten ska växa, inte för någon inbördes beundran. Det finns enligt uppgifter ca:120 medlemmar i föreningen och då kan man inte fokusera på dem som gör mest väsen av sig, det är många som i tysthet klagar och även dessa åsikter för vi fram.
Med arga blickar och personliga hot från vissa personer så står vi fortfarande upp för de som inte vågar säga emot.
En helt egen spalt, men för vem?
Svenska quadracing förningens egen tidningsspalt används som reklamplats för vissa förare och dess produkter.
Man berättar, vad den enes barn ska få i julklapp, och vad den andres släkting säljer och importerar för grejer, och den tredjes dotter ska köra för maskin nästa år också vidare.
Det har väl hänt mycket viktigare saker än så under året som gått, har det inte det så kanske förareföreningen borde läggas ner. Eftersom det då uppenbarligen inte är en förareförening som är till för alla, där alla är lika värda och har rätt till en egen åsikt. Ni som läst hela spalten förstår kanske vad vi menar med monopol och hyckleri.


Nu krävs det krafttag från branschen och förarna om det ska bli något av quadracingen 2006.
Många sålda maskiner!
En spännade framtid och många fler ATV-QUAD maskiner som kommer hitta nya hem under det kommande året!
Vi på tidningen kommer att fortsätta, testa, ställa krav, vända på varje sten och analysera allt som rör ämnet ATV och QUAD. Hoppas vi ses även nästa år, då lovar vi att försöka göra den bästa ATV-QUAD tidningen ännu bättre.

Nyårskönikör: Ted Honkala
TEXT & FOTO. Ted Honkala

Och givetvis ska alla, som jag nu gjort, tycka till. Välkommen in på vårt forum för att debattera vidare.

 
  Änligen kan vi meddela att Suzuki säljer just nu alla sina LTZ400 nästan gratis. Till våren kommer den nya LT-450R Suzukis nya värsting.Ett efterlängtat tillskott i supermotard STD-klassen.
 
Linahi kopierar Polaris 6x6 utan att lyckas. Lihai från Kina verkar ha förkärlek till just Polaris äldre maskiner, nu kommer även ett försök på Polaris Sportsman 6x6. Om den färdiga produkten ser ut som den gjorde på mässan i Milano lär den inte slå inte ens om priset är rätt.  
 
  Ny 450 från Taiwan, kommer förhoppningsvis under hösten. Taiawanesiska Hyosung kommer med en 450 quadracer, väntas komma till hösten i bästa fall. Produkten trots att det var en prototyp verkade gediget byggd, och man blir förvånad varför det ska ta så lång tid att få fram den i produktion. Motorn ser ut som en Yamaha 450 i minsta detalj, blir den hälften så bra som den och halva priset på maskinen så lär det bli en storsäljare.
 
AXR kommer med en ny 300. AXR Axroad som modellen heter kommer med stor säkerhet till Sverige under vintern 2006, SMC verkar ha något med saken att göra?
300 AXR såg onekligen fin ut på alla sätt och vis, motor likande den beprövade Honda 350 kopian fast med mindre kubik. Ställbar framvagn och riktigt stiliga alu-fälgar.
 
 
  Nya Bombardier DS250.
BRP med Bombardier har lancerat många nyheter under den senaste tiden, en nyhet som väntat på som varit försenad är den nya DS250. En maskin som enbart byggds för den Europeiska marknaden. Automat och ett stöddigt utseende borgar för att den blir en succe, vad det verkar enligt BRP i Sverige så är den när den kommer i mellandagarna redan slutsåld.
 
Yamahas nya Volverine 450 4x4.
Yamaha släppte sin första streetquad under året 2005 och nu sägs det komma flera modeller. Vilka det är vet man inte än. Man kan ju hoppas på att denna nyhet kommer som vägmaskin från Yamaha, Volverine 450 4x4 skulle ju passa perfekt för den som vill kombinera nytta med nöje. En klart snygg kombination av attityd och arbete, maskinen på bilden är utrustad med ITP bigfoot kit.
 
 
  Ny mer finns det crosshjälmar för tjejer också.
Nu kommer det hjälmar, skydd och kläder designat att passa våra tjejer. Lite nya och annorlunda färger är allt som behövs.
Bilden visar Airoh´s nya pinkflower.
Agentur för Airoh i Skandinavien är Allright AB, som även har TEAM produkter för ATV och kläder från MP-ASU som heter 4-ATV, och en massa annat!
 
Polaris nya Outlaw kommer under våren.Polaris bombar marknaden med maskiner, som överlägset största ATV tillverkare med ca:50% av den Svenska marknaden, lanserar man nyheter i rask takt.
Här Polaris Outlaw 500 med den nya bakvagnen med separata A-armar, kommer säkerligen att slå på den Amerikanska marknaden, där maskinerna används som transport och nöjes fordon.
 
 
  Predator 500 för väg är klar för Sverige 2006.
Äntligen en värsting quad för gatan från Polaris, Predator 500 med blinker och backspeglar. Tar dig runt crossbanan eller stan i bästa stil, tillsammans med denna kommer även Polaris eget monster Sportsman 800EFI som väg modell, Polaris har valt att kalla sina streetmaskiner för Quadricycle så tänk på det när ni letar på nätet. Vi hittade de första av alla Polaris modeller på mässan i Milano.
 
PGO gör en uppdatering av BugRider 250, och nu är det en nästan full stor buggy med 500kubik. Man har lagt en heldel på designen och tillverkate en kaross i plast och sköna stolar. Samma motor hittar vi även i PGO nya X-fire 500 som är deras nya streetquad, mer om detta hittar ni i nästa nummer av ATV-QUAD som släpps på MC-Mäsaan i Göteborg 27-29 Januari 2006.  
 
  Engans bygger i samarbete med Denada Offroad AB, Duells AB och ATV-QUAD´s långtestmaskin DINLI DMX450 nya ersättningsdämpare. Flera modeller är på väg in till exempelvis, SMC och Barossa. Den växande marknaden för streetquad har efterfrågan ökat på bättre och renoveringsbara stötdämpare, Mr Engans själv är inte sen att hänga på, som sagt det kommer mera!
 
Italienska Polisen har den som patrullfordon. Den första riktigt stora streetquadden på 500cc som inte är tagen från skogen till vägen. Utan byggd för vägen och kan byggas om för skogen. KVN YAK500 heter maskinen som får E-ATV att framstå som ett skämt både vad gäller pris, Kvalite, design och garantier och framförallt Rolls Royce service 24tim om dygnet.
Mer info hittar ni i nästa nummer av ATV-QUAD tidningen som kommer i butik 1:a Februari. Vi visar ett exklusivt test och bild special.
 
 
  KL:00,00 när alla sköt raketer och skålade in det nya året, satt vi på redaktionen och tankade hem några nyheter från KBC. Årets hetaste hjälmar hittar ni på www.pmc-bike.se
Det är här ni ser dem först!
Även KBC satsar på tjerena med flera snygga modeller.
 


» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se