Navigera dig fram här   Söndagen den 26:e maj 2019
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 14709  
  Antal nyheter: 5403  
  Meddelanden: 68504  
  Sidvisningar:  
  Idag: 2513 st  
  Igår: 7038 st  
  Denna månad:
129366 st
 
  Föreg. månad:
170616 st
 
  Totalt: 71126088 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. scom851
2. sunnne
3. bost
4. abbe63
5. shushu
6. liny195
7. Laborum
8. Sedelit
9. laedtsar
10. Rerum
 
 
Här är du: I tidningen: 2019, nr 1
 
Välj nummer:

NR 1-2019

Läs om det gryma driftbygget Jonas Hedberg gjort av en RZR Turbo.Plus alla nyheter 2019 från Can-Am.
Sedan har våra testredaktörer testkört TGB Blade 500i T3B, CF Moto CForce 450 EFI EPS och Polaris Ranger Diesel.

Mer som vi testat är Fiat Talento Pick Up och 509 tunna Freeride 2.0 handske.

Vi har botaniserat lite om nyheterna för att få livet i skogsbruket bättre med fyrhjulingen och tillbehör som gör vårstädningen än lättare.
Dakar special och lite retro är också med på ett hörn.

[ REPORTAGE ]
[1] Can-Am kommer med stora nyheter inför 2019
Med 2019 modellår kommer fler modeller hos Can-Am utrustade med ABS. En teknik som länge återfunnits på bilar och som Can-Am var en av de allra första att införa på fyhjulingssidan. Att köra med ABS ger en ökad trafiksäkerhet då man får en effektiv bromsförmåga som maximeras beroende på underlaget. I och med årets lansering finns det numera över 14 olika modeller med ABS.
[2] Dealy lanserar nytt märke
Dealy har under många år sålt GOES och Stels som huvudmärken. Nu i år har man tagit till sig agenturen för Hisun, ett märke som funnits på den svenska marknaden under några års tid men som inte haft en sån framträdande roll. Nu satsar Dealy för fullt på deras modellprogram till sina återförsäljare. Här kommer några av de nyheter man nyligen presenterade då vi var inbjudna på deras återförsäljarmöte.
[3] ATV försäljningen ökar kraftigt
I gruppen övriga i tabellen finns märken med som ACCESS, CLUB CAR, EZGO, GOES, KAYO, KYMCO, LINHAI, STELS och SMC. Registreringen av nya ATV-fordon har ett bra uppsving i år. Det är främst intresset för traktorregade fordon som ser den största ökningen. Ser man på CF Moto är de den största leverantören av just traktorregistrerat. Då handlar det om fordonsgruppen som är registrerade för att framföras över 40 km/tim.
[4] Drift RZR 1000 Turbo!
Denna snygga asfalt/drift maskin har Jonas Hedberg gjort. Jonas Hedberg, som var först i Skandinavien med att göra bakåtvolt med UTV/RZR, har gjort klart ett nytt projekt som ser grymt snyggt ut. Ett asfalt/drifting bygge där stötdämparna har blivit kortade med ca 10 cm av Kumlins Suspension för att få ner tyngdpunkten. Vidare har han plockat bort drivaxlar fram, diff och kardanen, så den är bara bakhjulsdriven. Den har även fått en hydraulisk handbroms anpassad för drifting och Maptuner har mappat den till närmare 200 hästar. Hjulen är Polaris Egna 15” fälgar med vägdäck i dimensionen 195/45 R15. Inte mycket annat är original än hjulen. Jonas har monterat på nära nog allt som går av Polaris originaltillbehör. Lägre bur, aluminiumtak, aluminiumdörrar, sidorör och 6-punkts bälte. Den har även fått ett dekalkitt från Made Stickers.
[ TESTER ]
[5] TEST TGB Blade 500i T3B
TGB växer stadigt i Sverige och det här är andra maskinen på kort tid som vi testar i traktorregistrerat utförande. Tack vare de många alternativen för registrering når TGB en bred publik och så är fallet också med nya Blade 500i i T3B-registrering. En maskin byggd för arbete, men som tack vare traktorregistreringen även kan användas i ett bredare syfte. Första intrycket TGB Blade 500i är designad som en klassisk ATV och det första man tänker på när man ser den är den gedigna utrustningslistan med allt från robusta lasträcken, vinsch, handtagsskydd och en passagerarplats (om än i något basalt utförande) som gör maskinen möjlig för touring. 500i kommer i klarröd färg och den ser tuff ut där den står i snöfallet hemma på gården. 12-tumsfälgarna hade kanske varit ännu stiligare i lättmetall, men som sagt: Detta är en arbetsmaskin primärt och den är prissatt för att kunna adressera en bred marknad.
[6] TEST C Force 450 EFI EPS
Då man kliver ned en aning i modellstorlek hos C Force så träffar man på denna maskin med sin 400 kubiks motor. En modell som har fått namnet 450 för att stå ut mellan sina övriga modellsyskon, men som känns riktigt fräsch på mer än ett sätt. Vid första anblick ser maskinen riktigt tuff ut i sin apelsinfärgade färgsättning. Designen känns igen som en standard C Force utformning. På styret finns ett par rejäla handtagsskydd på varsin sida, bra främst på våren och hösten då kylan kommer. Kikar man snett uppåt så kommer man till backspeglarna som sitter brett isär så man ser bakåt vid sidan om armarna. Under hela körningen kunde vi inte se några vibrationer i backspeglarna oavsett hastighet. I de allra flesta fall brukar vibrationer uppstå vid något varvtal eller hastighet, men här verkar man hittat rätt däckmönster som rullar lätt, samt en motor med mycket lite vibrationer.
[7] TEST Polaris Ranger Diesel
Polaris har generellt sett ett brett utbud av modeller med olika drivningar i sin portfölj. Alltifrån det uppenbara med bensindrivet till elektriskt drivna UTV:er. Nu i år ser man till att göra en helhetsuppgradering på sin dieselflotta då Polaris Ranger Diesel får en rejäl ansiktslyftning. Polaris uppgraderade sin plattform på UTV sidan redan ifjol med sin Ranger XP 1000. En plattform som tog komforten till nästa nivå. I sitt sortiment har man sedan tidigare en diesel UTV, men då både plattform och motor har ett par år på nacken kände man att det vara dags för uppgradering på alla fronter till ny och modern status. I Brexits mecka, och i terrängen intill Englands största insjö, så fick vi möjlighet att köra och testa denna nya modell på riktigt utmanande terrängbanor som i normala fall används för utbildning av räddningstjänsten.
[8] 509 Freeride 2.0 Handske
Nu, efter nästan två säsonger med 509s hjälm och glasögon, så var det dags att testa lite mer av deras klädkollektion. Så här inpå våren tyckte vi det passade bra att testa deras tunnare friåkningshandske som ska vara optimal för tuff terrängkörning i djup snö. Några viktiga kriterier när det kommer till en bra handske är att den ska hålla dig varm och torr, samtidigt som den andas och greppet förblir bra
[9] Fiat Talento Pick Up
Här har vi en lite oväntad svenskitaliensk dragbil som har fångat mitt intresse. Här har vi en pickup med ett tillräckligt stort flak för att enkelt rymma en 155-tummare. Priset är otroligt bra då den bara kostar 249 900 SEK ex.moms. Du får ett flak som är 286 cm långt och lämmarna är avtagbara runt om. Denna prisvärda pjäs gör att du kan köpa en till ATV om du vill innan du kommer upp i samma peng som vissa andra tillverkare. Chassiet är ett Fiat Talento chassi och påbyggnaden har byggts i Sverige och lasthöjden är lite lägre än vad man är van vid. Lastvikten är upp till ett ton. Det som verkligen gillas förutom att lämmarna går att ta bort är lastöglorna som finns på sex ställen på flaket.
[ RACING ]
[10] Dakar
Att Dakartävlingen är en tuff tävling, för både maskiner och manskap, kan man lätt förstå när man läser att bland 327 startande bröt 148 stycken. Tävlingen avslutades i Lima efter 10 hårda sträckor. Totalsegraren blev Toby Price på hans KTM. På bilsidan var det Nasser Al-Attiyah som vann sin tredje titel i denna klass. I lastbilsklassen var det Eduard Nikolaev som tog sin fjärde titel totalt.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se