Navigera dig fram här   Lördagen den 7:e december 2019
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 14773  
  Antal nyheter: 5469  
  Meddelanden: 68504  
  Sidvisningar:  
  Idag: 1701 st  
  Igår: 7206 st  
  Denna månad:
60561 st
 
  Föreg. månad:
261664 st
 
  Totalt: 72452578 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. Cadencealida
2. ruogu1234
3. Bale
4. scom851
5. SMC850
6. sellcigarette
7. Cleo
8. Igielka
9. sara19
10. LondaGloss
 
 
Här är du: I tidningen: 2019, nr 6
 
Välj nummer:

NR 6-2019
Nr 6-2019

Senaste numret ute nu! Stor vinterspecial med plogar och annat smart som hör till fyrhjulingen. Värt en titt! Sedan har vi testat tre mycket intressanta och aktuella modeller nämligen Polaris Sportsman XP 1000 EPS med en plog. Hondas intressanta TRX Rubicon 520 och CFs stora och rappa UForce 1000.

Polaris nyheter 2020 för Skandinavien har vi också skrivit om plus Can-Ams nya El-koncept.
Arlanda tror på fyrhjulingar när det gäller underhållet av banorna och vi berättar mer om på vilket sett.
Allt detta plus en hel del mera!


Prenumerera
Prenumerera och spara pengar och du slipper söka tidningen i slutsålda butiker!

Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!


[ REPORTAGE ]
[1] Vinterspecial med plogar och annat
Stor special med mycket bra att ha saker
[2] Hero8 Black är här
Sedan GoPro introducerades på marknaden med ”actionkameror” har märket varit ett måste för de som vill ha möjlighet att ta häftiga bilder. Allt eftersom nya modeller kommit har de försetts med efterlängtade nya lösningar och tillbehör att använda till den lilla nätta och lätta kameran. Det kan vara att man vill fota när man är ute och kör skoter, åker cykel eller i arbetet för att på ett enkelt och effektivt sätt dokumentera vad och hur man utfört det. Bildmaterialet stoppas ner i arkivet som en dokumentation för framtida användningar när man skall reparera ett utfört arbete eller bara ta fram och återuppliva fartfyllda actionsituationer man varit med om. Nu ännu vassare är Hero8 Black Flaggskeppsmodellen Hero8 Black har fått en hel del förbättringar jämfört med föregångaren. Den har ett integrerat och utvikbart tillbehörsfäste, livestreaming i full HD, bättre ljudinspelning, förbättrad bildstabilisering och hyperlapse, samt ett stöttåligare objektiv. Med de nya externa modulerna kan du dessutom ta inspelningen till nästa nivå med extern belysning, professionell ljudinspelning och en tiltbar LCD-skärm. Perfekt för vloggare eller den mer professionella filmskaparen
[3] MY 2020 Polaris i Skandinavien
I samband med att vi nyligen blev inbjudna till en återförsäljarträff utanför Barcelona i Spanien, fick vi en detaljerad information samt tillfälle att testa nyheterna av utbudet som kommer till Skandinavien. Det är 4 starka nyheter som lanseras. Polaris Sportsman XP 1000 S EPS Är deras flaggskepp i form av ny modell där de kommer med marknadsledande bredden på 140 cm mellan hjulen, vilket skapar en stabilitet som ingen annan fyrhjuling tidigare haft. Hela konstruktionen av chassit är nytt från grunden där man tagit fasta på att konstruktionen skall vara styvare och starkare. Differentialen fram är tagen från Ranger XP för att klara kraften bättre. Utöver detta har man förstärkt drivlinan samt transmissionen. Med en markfrigång på hela 37cm samt en fjädringsväg på 36 cm ser man, tillsammans med de uppåtböjda A-armarna, till att klare de tuffaste ojämnheterna i terrängen. Lastkapaciteten bak är även den rejält tilltagen med 136 kg. I skrivande stund var man lite osäker på vilken typ av dämpare som denna modell kommer med men oavsett så ser grundkonstruktionen, samt maskinens i övrigt följsamma beteende, till att ge bra med komfort.
[4] Yamaha YXZ 1000R SS
En snabbväxlad side by side med oförglömlig kraft och prestanda En kall vinterdag med skinande sol, mycket puder och en nyskrapad isbana. Det var förutsättningarna vi hade då Yamaha´n skulle sättas på prov. Med dubbdäcken på och en kurvig isbana som väntade, la jag i växeln, tryckte ner gasen med ratten vinklad mot starten. Väl ute vid banan var grabbarna från Tripple X, anordnare av hela det här evenemanget, snabba med att påpeka att den här maskinen hade launch control. Med båda växelpaddlarna intryckta och en nedpressad fot mot bromsen som du kvickt släppte, så var den aktiverad. Med den andra foten på gasen släppte jag resten när varvmätaren nådde det röda. All kraft släpptes lös och innan jag hann reagera var det dags att växla, med ett snabbt paddeltryck var andra växeln i. Utan någon delay gick växeln i samtidigt som jag aldrig behövde släppa foten från gasen, Yamahas tekniska växellåda tog hand om de tuffa växlingarna åt mig så jag kunde fokusera på att ha roligt. Med ryggen pressad mot stolen bar det av mot första kurvan, med däcken pekandes i samma riktning som kurvan började baken släppa. En justering med lite motstyrning fångade lätt upp maskinen igen. Med några enkla gasjusteringar, samt en aktiv hand på ratten, kunde man lätt hålla den i en perfekt drift genom alla kurvor. När det var dags att räta ut igen växlade du bara upp någon växel, lät varvtalet sjunka så fick dubbdäcken snabbt grepp igen. För varje varv som gick vågade man mer och mer, ju snabbare det gick desto mer kom YXZ:an till sin rätt. De tighta kurvorna och snabba övergångarna i sidled tog Fox RC2 dämparna emot extremt väl. Känslan man fick medan man flög fram över bana var nästan vaggande, det kändes aldrig som att man kastades över mellan höger och vänstersvängar. Vill också påstå att inte ens då man spann ut (vilket hände några gånger) kände man sig otrygg, utan den låga sittpunkten i chassiet i kombination med dämparkonstruktionen och a-arms designen, gjorde att man alltid satt rätt i sätet. Under hela körningen var känningen från den aggressiva körningen som jag framförde fordonet i exakt och gensvaret man fick av maskinen var utomordentligt bra. Det här med att köra side by sides på is är ingenting jag personligen är proffs på, men med Yamahan´s hjälp så var det inga problem att helt tappa bort tiden ute på isen.
[5] Swedavia vill köra fyrhjuling
Då kraven på flygplatsernas effektivitet vid snöröjning ökar så är det inte enbart automation och effektivisering på banorna som gäller. Det krävs även att man snabbt och effektivt kan snöröja runt ankomstgaterna. Just dessa Polaris Ranger Diesel skall användas till att ploga runt marktjänstutrustning av marktjänstbolagen på Arlanda. Swedavia äger och lånar ut dessa maskiner när det snöar till dessa bolag. Att man lånar ut dessa är för att man vill ha kontroll på fordonsparken som används inom sitt område. Fordonen kommer få arbeta året runt då de under sommaren kommer att användas för markarbeten i terräng. På vissa av bilderna ser man originalfordonen innan de målades med den Swedavia gula färg av RAL1003, samt individnummer som man ser på alla flygplatser.
[6] ATV har räddat svensk offroad
ATV har räddat svensk offroadhobby. Samtidigt som biloffroad minskat har ATV hela tiden ökat. När Sweden Offroad Tour grundades 1995 var bara terrängbilar välkomna. Men vid millennieskiftet ökade ATV explosionsartat. Dels på grund av importen av billiga kinamaskiner, dels att man kunde köra ATV med vanligt bilkörkort. Men fyrhjulingarna behövde någonstans att köra. Därför började SOT välkomna även ATV till SOT-träffarna som blev blandträffar. ATV har blivit ett allt större inslag på SOT. Tur är det eftersom biloffroad börjat minska. En gång i tiden var ombyggda V8-Jeepar, gärna med mycket krom och jättestora däck, och Volvos gamla militärfordon "Suggan" och "Valpen" grundstenarna i svensk offroadhobby. Idag byggs inga V8-Jeepar och militärgröna Volvo blir allt mer sällsynta.
[ TESTER ]
[7] TEST Polaris Sportsman XP 1000 EPS med Plog
En fyrhjuling har otaligt många användningsområden. Nu inför vintern kommer ett av de tyngre arbetsmomenten med snöröjningen fram, där en fyrhjuling passar perfekt för att underlätta din vardag. Visst kommer man ihåg de värsta snödagarna genom åren då det dumpade 50 cm lössnö över natten. Eller då 30 cm lössnö på ett par timmar förvandlades till mjuk och tung blötsnö. Vid båda tillfällena var det lika oinspirerande att kliva ut och börja handskotta bort snön då man samtidigt drömde sig bort mot att enkelt sitta på en fyrhjuling med plog och skjuta bort snön. Just en Polaris Sportsman XP 1000 EPS är en modell som kan lösa dina mardrömsproblem till vintern.
[8] TEST HONDA TRX Rubicon 520
Honda Rubicon klingar lite futuristiskt i munnen när man säger det. En av Hondas modeller som fått en uppgradering inför 2020 och som bland annat har en intressant växellåda som inte är så vanlig på marknaden. I år kommer den även med en uppdatering av motorn som enligt våra tester är riktigt bränslesnål. Honda är ett märke som under många år hållit fast vid att kunna leverera olika modeller som är baserade på olika växellådor. En klar fördel då kanske inte alla är i behov av en traditionell CVT transmission, utan kanske hellre vill köra helt manuellt eller semi- till helt automatiskt växlad. Honda kan leverera en modell som passar just ditt behov av växellåda.
[9] TEST CF Moto UForce 1000
CF Moto fortsätter att leverera trevliga maskiner till marknaden och denna gång är det deras nya fullstora UTV – UForce 1000. Det här är en UTV med influenser från hela UTV-marknaden men den har också en stark egen identitet med massor med nya funktioner och en fantastisk rapp tusenkubiksmotor som verkligen ger denna fyrhjuling en bra tillämpning för arbete, men även för nöje! Första intrycket CF Moto UForce 1000 är en fullstor UTV och det märks redan när man vrider om nyckeln och hör den 963 kubik starka tvåcylindriga motorn dra igång! Den har attityd och en rejäl utrustningslista att skryta med. Man sitter skönt i denna fyrhjuling och de nya LED-lamporna ger maskinen en aggressiv look tillsammans med den stålgrå färgsättningen. Maskinen finns också i färgen ”True Timber Camo”, men vårt exemplar är en ”Matt Titanium Grey”.
[10] TEST Skoda Kamiq
Det här är tredje modellen av SUV:ar som Skoda har att erbjuda. Det är den minsta och snabbt fick den smeknamnet ”Lillsuven” hos oss. Det har en motor på 115 hk som ger ett bra drag. I vissa delar av registret upplevdes den som aningen seg, men då gäller det att använda den 6-växlade lådan flitigare. En suverän växellåda men korta spakrörelser som är hur smidig som helst. Det är så tätt mellan växellägena så ibland får man ta en funderar vilken växel man har lagt in. Då kan man hålla ögonen på instrumentpanelen som talar om vilken växel som är i och ger rekommendationer vilken växel man bör gå upp eller ner till.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se