Navigera dig fram här   Söndagen den 20:e september 2020
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15001  
  Antal nyheter: 5557  
  Meddelanden: 68505  
  Sidvisningar:  
  Idag: 8505 st  
  Igår: 10361 st  
  Denna månad:
164807 st
 
  Föreg. månad:
252846 st
 
  Totalt: 74735371 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. tasyabilla
2. scom851
3. FrankJScott
4. juliana168
5. rhafibima
6. nabillasalsabila
7. carpeto
8. gembalamalam
9. Dingbest
10. ditaandini
 
 
Här är du: I tidningen: 2020, nr 4
 
Välj nummer:

NR 4-2020

Utöver den stora jaktspecialen som vi har i detta nummer kan man också läsa om tre hög aktuella tester på två fyrhjulingar. Polaris Ranger 1000 XP och TGB Blade 600 X och Dragbilen VW Amarok.
Nyheter inför nästa år har vi också med med Polaris 2021 och Can-Am 2021.

Utöver det är det som vanligt de senaste nyheterna som man kan läsa om. Häng med!

[ REPORTAGE ]
[1] Älgjakt
Nu är det dags för älgjakt och en tid för många då man tar ut en veckas ledighet från jobbet och drar till skogs. För många är det den viktigaste stunden på året. Så pass viktig att nästan all tid före älgjakten också vigs åt planering och förberedelser. Det som jag tycker är det kanske trevligaste med älgjakten är förutom jakten det sociala, att få tid med grannar, släkt och vänner. Jaga tillsammans betyder att man delar på upplevelser. Fyrhjulingen kan hjälpa till en hel del, inte bara under jakten utan även före. Exempel: Siktröjning Utkörning av ved till passen Underhåll av pass Utkörning av saltstenar Annan viltvård Hämtning av fälld vilt Kan hämta någon som skadat sig på passet Hur var det före fyrhjulingen? Här kan jag bara tala för mig själv och vårt jaktlag. Förr var det en ombyggd traktor med bandsats baktill som skötte transporterna av älgarna. Vissa delar av vårt område är mer eller mindre lätta att komma till, med svår terräng och mycket myrmarker. Detta gör att smidighet och framkomlighet är oerhört viktigt för att snabbt kunna ta rätt på bytet efter skottet. Jaktdagar kom, skottet ekade över vidderna och radion meddelade att jakten gått bra och en ståtlig älg behövde hämtas. Nu började ofta en lång väntan för de som var inblandade. Alla förberedelser gjordes som att ta ur älgen och förbereda den inför frakten hem till slaktboden. Sedan kom ljuden av träd som knäcks på håll, plötsliga rop dalade bort för att sedan lämna vildmarken tyst igen med bara spraket av veden som brann under kaffepannan innan en motorsåg startade för att röja en väg till den stora osmidiga traktorn. Första gången vi fick en fyrhjuling i jaktlaget blev man imponerad över hur otroligt snabbt och smidigt den tog sig fram. Den tog sig fram över myrar som vårt gamla osmidiga blysänke till traktor aldrig ens skulle drömma om. Sedan blev man ibland lite överraskad över hur snabbt den var framme vid bytet. Motorljudet var så pass mycket lägre och det var inga motorsågar som startade eller träd som knäcktes som förvarning. Nu har allt utvecklats än mer med styrservon och bättre älgvagnar. Nu kan man ägna mer tid åt det man gillar mest, nämligen jakten och det är inget annat än en mycket bra sak. Mikael Ottosson
[2] RESMÅL Barcelona
Många åker inte bara ut i naturen för att koppla av med sin fyrhjuling. Att resa bort och köra är för många också en dröm. En del ser till att förverkliga detta genom att lasta upp fyrhjulingen och köra ett par hundra mil för att uppfylla sin dröm. Sätten är många och för den som är både motor- och idrottsintresserad kanske en tripp till Barcelona är ett bra alternativ för att kombinera nöje med ännu mer nöje. Barcelona är känd för många saker i allt från Gaudi, motorsport med F1 och banracing i olika former samt fotboll, uteliv och konserter. Det finns många anledningar att åka till Barcelona då detta är en stad med puls, men ändå nära olika naturupplevelser. Staden i sig är enskilt ett trevligt ställe att åka till antingen allmänt med kompisarna eller som i detta fall särskilt motorintresserade kompisar. Har man motor i blodet så är ett tips att kombinera sin fyrhjulingsresa med något trevligt motorevent som går av stapeln och slå två flugor i samma smäll. Motorutbudet är brett och en kombinerad Formel 1 resa står nog på mångas önskelistor. I bergen, norr om Barcelona, finns en stor fyrhjulingspark som drivs av en tidigare Paris-Dakkar deltagare. Les Comes är namnet på platsen där han har sin stora anläggning med flertalet olika banor i olika svårighetsgrad. En del av dem ser ut som linjer som går rakt uppför en lodrätt vägg med berget i dager, vilket gör att det på regniga dagar nästan är omöjligt att köra dessa banor. Det som är intressant är att banorna, likt nedförsbackar för slalom, delats in i olika färger beroende på svårighetsgrad. Man hittar allt från platser med fina vyer till att kunna köra på mer komplexa och snirkligare vägar där tidens tand har gröpt ur marken och ökat svårighetsgraden samt maximerat kraven på fordonets förmåga att leverera fjädringskomfort. Genom att komplexiteten på banorna är så varierande görs det många tester av jeepar och SUV:ar på denna anläggning, vilket gjorde det extra roligt att få köra fyrhjuling här.
[3] Ökad säkerhet kring fyrhjulingar
Under årens lopp har användningen av fyrhjulingar ökat allt mer. I dag finns det registrerat runt 200 000 fyrhjulingar av skilda märken och modeller. Fyrhjuling har blivit ett allmänt definitionsnamn i vardaglig användning. Enligt Transportstyrelsens definition kan dock en fyrhjuling i deras register vara registrerad under olika användningsrubriker såsom terränghjuling, fyrhjulig motorcykel, traktor med olika klassificeringar genom en tilläggsbokstav, fyrhjulig moped eller motorredskap. Även sexhjulingar räknas in i det begreppet fyrhjulingar.
[4] Polaris nyheter 2021
Polaris presenterar nu lite nyheter för marknaden där en av deras storsäljare står för största nyhetsvärdet så här långt. Så här i början på hösten så ser Polaris till att lansera några nyheter. Den största är att de nu uppgraderar sin Sportsman 570 modell från topp till tå. Numera kan man välja att köpa en 570 med eller utan styrservo. Visst kan det bli en prisskillnad men styrservo är alltid styrservo och tillverkar man modellen utan styrservo kan man vara säker på att Polaris vet att det finns en marknad för det. Lampan fram på styret har fått en uppgradering där man numera har ledljus som ger ett kraftfullare sken. I övrigt på elsidan har man uppgraderat batteriet till 18Ah, där batteriet skall prestera bättre och göra det mer tillförlitligt att starta främst under den kallare perioden av året. Batteriets placering är dessutom ändrad så det sitter under främre lastracket för enklare service och underhåll.
[5] Can-AM 2021
Nytt för modellåret 2021 från Can-Am är, förutom de nyheter som kom på Mavericken som ni kunde läsa om i förra numret, även att ATV segmentet får uppdateringar och förändringar. PRO+ blir XU+ En liten förändring med många fördelar: Alla nya Outlander XU+ versioner kommer med en standardiserad främre stötfångare. Nu blir PRO+ XU+. Plus att modellerna som man kan välja i detta mer stryktåliga utförande blir fler. MY21 OUTLANDER MAX XU+ 1000 T Ny modell som fulländar XU+ lineupen. Traktorregistrerad med 60 km/t kalibrerad i den 80 hästar starka Rotax 1000 motorn. NYHET MY21 OUTLANDER MAX DPS 1000 T T3 ABS (över 60 km/h) / 80 hp med ny väginspirerad främre stötbåge och nya 14-tums lättaluminiumfälgar. Den kommer som brukligt med valbara körmodeller som man kan ändra under körning till det som passar bäst för stunden. Även SSV får XU uppdateringen PRO paketen blir numera från 2021 XU. Allt för en enklare upplevelse hos kunden. Mikael Ottosson
[6] SWEDEN OFFROAD TOUR, etapp 3, Vånga
Ett inspirerande grustag vid kanten av Vångaberget, med vackra Ivösjön inom bekvämt avstånd... En lockande endurobana, komplett med hisnande backar, utmanande kurvor och djupa körspår... Till det en blandad småskog och blåbärsris som armbågar sig in här och där och som i sig gömmer dyiga partier, rinnande vatten och löst grus... En bit vid sidan om försöker ett vingligt älgtorn sträcka sig över topparna på de unga granarna. Allt som allt en miljö som kan få vilken offroad-entusiast som helst att få spasmiska ryckningar i händer och fötter. Det var här deltagarna samlades för att gå till attack mot tredje etappen av 2020 års Sweden Offroad Tour! Regn, blåst, solsken och sommarvärme i en snabbt skiftande blandning var vad som rådde denna måndag i det nordostskånska ”Äppelriket”. Detta är en jordbruksbygd i hög potens och för den som av någon anledning inte fattat det var det bara att ta ett par djupa andetag! Bouquen som har sitt ursprung i nyspridd gödsel över vida, bördiga åkrar var synnerligen tydlig denna dag. Ingen kom undan där den låg som en doftande lantlig filt över allt och alla. Över trettio ekipage, bilar och ATV:er fanns på plats när SOT-värden Anders Forsell öppnade aktiviteterna med lite regel- och förhållningssnack. Så dags var klockan 10.00 och även de värsta ”sjusovarna” bland de campande offroadarna hade krupit ur tält och husbilar. Yngste deltagare denna dag var fyraårige Wille Lövgren. Tillsammans med pappa Daniel och ett helt gäng ”fyrhjulsfolk” från Hörby hade han tagit sig till Vånga med sin mini-Kayo. Med offroad-entusiaster, väl medvetna om coronafaran och hur man förhåller sig till den, höll sig var och en ”på sin kant” och var noga med avstånden under genomgången. Överhuvudtaget har virusspridningen haft stor effekt på årets SOT och den publik – ibland stor – som brukat söka sig till de olika etapperna av touren fanns helt enkelt inte här.
[ TESTER ]
[7] TEST Polaris Ranger XP 1000 EPS
Ranger XP 1000 kanske inte direkt ses som den modell man väljer till älgjakten, men en UTV har många fördelar i just detta sammanhang. 84 Nm Polaris Ranger XP 1000 är en modell som fick en rejäl uppgradering för cirka 2 år sedan. Efter det har det kommit flera mindre uppdateringar. I år har man uppgraderat CVT:n med en 32 % bredare variatorrem så man ökar slitstyrkan och minskar slitaget för en bättre komfort. Den 1000 kubiksstinna 2-taktsmotorn ger hela 84 Nm vridmoment som ser till att de 730 kg dragkapacitet kan utnyttjas till max. Som förare har man fått 13 cm längre benutrymme.
[8] TEST TGB Blade 600 X
Även om just 600-kubiksklassen inte är något nytt för TGB så är just denna lansering lite extra spännande. Anledningen är att den kommer med en helt ny design och TGB har varit försiktiga med att förlansera maskinen. Så det är med stor spänning som vi under några sommardagar testar TGBs helt nya 600-kubiksmaskin (lansering i september 2020 i Sverige) som delar chassityp och många egenskaper från storebror 1000 LTX!
[9] TEST VW Amarok Aventura
Denna modell har varit lite mytomspunnen på sista tiden med olika rykten om dess överlevnad eller ej. Nu kan vi glädja er med en dragbilstest av VW Amarok och även konstatera att modellen kommer att finnas kvar, fast i ett plattformssamarbete. Dragbil Just denna modell är en klart intressant dragbil då allt från motor till konstruktion uttrycker arbete på alla nivåer. På utsidan finns det en del extra utrusning som vindavledare, jalusi och andra detaljer som känns som väl valda och praktiska. Kikar vi under huven så sitter där Volkswagens V6 tdi på 3 liter, en motor som ger 285 hästkrafter och rejäla 580 Nm vridmoment. Det senare är riktigt bra tilltaget så man nästintill aldrig känner av att man drar en släpvagn. Drivlinan har 8 växlar som smidig och mysigt läggs i automatiskt när man kör. Karaktären på motorn är instinktiv och snabb, redan om man kör den i Driveläget. Växlar man över till Sportläge får man ytterligare en dimension i att aggressivt kunna accelerera sig genom växelregistret. Motorn och drivlinan ger en pigg och lekfull eftersmak där man även framhävt det mullrande motorljudet på ett skönt sätt. Bra design Ser man till karossen så är det en fräsch pickupdesign med ett bra flak att kunna lasta på. På den modell vi körde fanns en jalusi att dra över flaket så det blir vädersäkrat. En viktig detalj så man slipper skydda packningen i plastpåsar eller annat skyddsmaterial. Baklämmen går att fälla ned så man enkelt kommer åt allt man lastat. Jalusin går enkelt att skjuta framåt efter man vridit på jalusilåset. Själva ytan är av slagtålig plast med en ruggad yta som gör att det man lastar inte glider runt så lätt. På flaket hittar man också flertalet lastöglor som man kan förankra lasten i om det är något tyngre man transporterar som man inte vill skall röra på sig.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se