Navigera dig fram här   Söndagen den 18:e augusti 2019
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 14744  
  Antal nyheter: 5431  
  Meddelanden: 68504  
  Sidvisningar:  
  Idag: 74 st  
  Igår: 6837 st  
  Denna månad:
94822 st
 
  Föreg. månad:
160156 st
 
  Totalt: 71588149 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. brulepetra
2. jokar99
3. cheusulema
4. adfkjclkxcnxzlkvn
5. blanderdelpha
6. Mickesrx
7. ghs
8. scom851
9. ombreprom
10. ThomasSRX
 
 
Här är du: I tidningen: 2019, nr 3
 
Välj nummer:

NR 3-2019

Laddat sommarnummer med praktiska sommartillbehör och skogstema! Mer är nyheterna från Yamaha med modellåret 2020. Kodiak 450 får mycket nytt!
Sedan har vi hängt på flera aktuella mässor och plockat fram det mest intressanta.

Vi har testat tre aktuella fyrhjulingar i TGB Blade 520i EPS, Hisun Forge 550 EFI och Goes Wolfram Limited Edition. Sedan passade vi också på att testa nya Pit King och Wrangler Rubicon när vi ändå höll på!

Sedan de senaste nyheterna för skogsbruket och ett resetips till Lake District.

Plus en massa mer ATV och Quad!

[ REPORTAGE ]
[1] Full fart utomhus!
Med värme och sol är det full aktivitet ute bland lantbrukare, skogägare och inte minst alla övriga som vill vara ute och påta i jorden. Där finns då många trevliga, ändamålsenligt och praktiska redskap att dra nytta av för att göra det lättare med alla sysslor man förutsatt sig hinna med. Här passar vi på att presentera några av dem.
[2] Skogsmässor
Såhär inför sommaren, med värme och ljuset som blir längre och längre för varje dygn som går, är aktiviteterna runt jord- och skogsbruk stort och intensivt. Inte minst på alla utställningar som hålls runt om i vårt land, där producenterna vill visa upp vad de kan erbjuda för nyheter inför året. Det finns dryga 15-tal större utställningar av dignitet som hålls runt om i vårt avlånga land. Därutöver finns det en mänga lokala arrangemang. Några av de stora utställningarna har vi besökt och plockat ihop i detta bildcollage.
[3] Yamaha släpper 2020:års modeller med en hel del nyheter
Till 2020 får Yamaha Kodiak 450-modellerna flera viktiga uppgraderingar som förbättrar funktionen, samtidigt som ett antal andra arbets-, fritids- och sportfyrhjulingar erbjuds i en rad nya färger och grafik. 2020 Kodiak 450: Robust, mångsidig och praktisk Kodiak är känt som det ledande namnet i kategorin arbetsfyrhjulingar och till 2020 får den robusta, mångsidiga och praktiska Kodiak 450 en högre standardspecifikation som gör den till en ännu effektivare arbetshäst. Den nya fabriksmonterade WARN VRx25-vinschen kan dra över 1 134 kg och är 25 % kraftfullare, vilket gör att den här populära arbetsfyrhjulingen kan ta sig an de tuffaste jobben i alla miljöer. Vinschenheten med högre specifikation har även en lastbärande mekanisk broms som ger bättre kontroll när du drar tunga laster. Dessutom gör 15 m stålvajer att den nya vinschen är utrustad för att klara en mängd olika uppgifter i skogen, på fältet eller på gården. En viktig egenskap hos Kodiak 450 är den kompakta konstruktionen med rymligt körutrymme som gör att den är bekväm att använda hela dagen, vilket gör den till en perfekt medelstor fyrhjuling för arbete och fritid. Fyrtakts EFI-motorn på 421 cc med högt vridmoment drivs via automatväxellådan Ultramatic för en smidig och enkel körning. Dessutom gör Yamahas On Command-drivsystem att användaren kan växla smidigt mellan två- och fyrhjulsdrift när det behövs, med en knapptryckning. Med en lastkapacitet på 120 kg och en dragkapacitet på 600 kg, tillsammans med en ökad vinschkapacitet på över 1 134 kg, är Kodiak 450 en riktig allroundmaskin som klarar nästan vilket jobb som helst. Samtidigt är den här tuffa och pålitliga fyrhjulingen det perfekta fritidsfordonet när arbetet är klart. Till 2020 kommer Kodiak 450 att finnas tillgänglig i den nya färgen Olive Green tillsammans med de befintliga alternativen Ridge Red, Yamaha Blue och Camo. Tillgänglig från oktober 2019 Kodiak 450 EPS och Kodiak 450 EPS SE: extra bekvämlighet och lyx Till 2020 blir Kodiak 450 EPS och Kodiak 450 EPS SE-modellerna även tillgängliga med det nya On Command-drivsystet med höga prestanda som liknar den design som används på de mest avancerade Kodiak 700 EPS och Grizzly 700-modellerna. Förutom det nya On Command-systemet är 2020 Kodiak 450 EPS och Kodiak 450 EPS SE-modellerna utrustade med en fabriksmonterad WARN VRx25-vinsch som ger 25 % högre kapacitet. Den här vinschen, med högre specifikation, kan dra mer än 1 134 kg och är utrustad med en mekanisk broms och 15 m stålvajer, vilket förbättrar funktionen och får jobbet gjort. Till 2020 kommer Kodiak 450 EPS att finnas tillgänglig i den nya färgen Olive Green tillsammans med de befintliga alternativen Yamaha Blue och Camo. Kodiak 450 EPS SE har en kaross i den snygga färgen Matt Silver med matchande grafik och polerade aluminiumfälgar. Tillgänglig från oktober 2019 Nya färger och grafik för Kodiak 700-modellerna För att förstärka seriens karaktäristiska design kommer Kodiak 700, Kodiak 700 EPS och Kodiak 700 EPS Alu att finnas i det nya färgalternativet Olive Green, medan Special Edition Kodiak 700 EPS SE kommer att finnas i en exklusiv Satin Black och Matt Silver med ny grafik. Nya färger för fyrhjulingarna i fritids- och sportmodell Det finns inget som kommer i närheten av Grizzly 700:s rykte som världens tuffaste fyrhjuling, och 2020 kommer den här kaxigt utformade allroundmaskinen att finnas i det nya färgalternativet Olive Green. Mikael Ottosson
[4] Resmålet: Lake District i England
Många fyrhjulingsintresserade har nog funderat på hur det skulle vara att köra fyrhjuling i utlandet och flera gånger har vi både gett tips och skrivit om olika resmål man kan åka till. I detta nummer kikar vi på ett relativt okänt resmål för oss svenskar, men dit många britter åker på sommaren för att ha semester. Lake District, där vi utgick från Lake Side i södra spetsen av insjön Windermere, Englands största insjö. En insjö som omgärdas av en anrik nationalpark. Går det verkligen att köra fyrhjuling här? På en resa under våren fick vi möjlighet att köra fyrhjuling på en plats som för britterna är känd som ett hett resmål under sommarmånaderna. Från Sverige tar man sig med flyg till Manchester och därifrån är det en bilresa på närmare en och en halv timme. Just att köra bil i England kan vara intressant då man kör på ”fel sida” av vägen. Genom att man sitter och manövrera bilen på höger sida så känner man dock igen körningen. Enda tillfället det blir lite annorlunda är när man kör i en cirkulationsplats. Där får man tänka till lite extra. Sedan är britterna riktiga fenor på att köra fort på de mindre smala och kurviga vägarna så här får man vara lite extra vaksam och inte gena så mycket. Tips kan vara att man redan vid uthyrningstillfället tar en extra försäkring som täcker självrisken om man skulle ha oturen att krocka.
[5] Hjulen snurrar fort
Nu är vi i början av högsäsong av försäljning av fyrhjulingar av alla de sorter. Fram till maj månad i år har det sålts näst intill 5 400 maskiner som vi kallar fyrhjulingar. Det skall då jämföras med att vid samma tidpunkt i fjol hade det sålts 3 787 maskiner, som vi då tyckte var en imponerande siffra. Alla dessa maskiner är registrerade under den bruksform man avser att använda de till. Där finns det då att välja mellan vägregistrerat, terrängregistrerat, Quad, traktor , 6-hjuling eller Side by Side. Som ni ser är det en stor variation av användningsområden det finns att välja maskintyp till. Alla märken har inte maskiner som går att registrera i de områden som nämnts ovan. Den nu populäraste registreringsformen är traktor där nära nog hälften av alla sålda maskiner registrerats som. De stora leverantörerna här är ATV Sveden tätt följd av BRP vilka var för sig sålt över 700 vardera. Därefter kommer Polaris som passerat 300 strecket. Utöver de märken som tagits upp här finns det dessutom över 800 maskiner av skilda märken och registreringsformer som också finns på marknaden. De har redovisats under ”övriga”.
[6] Yamahas nya smarta vagn
Efter mycket lång utveckling har Lars Zackrisson och Leja tillsammans utvecklat en vad vi vill säga mycket smart allroundvagn till fyrhjulingen. En vagn som är redo för nästan allt helt enkelt. Älgjakt, timmer och annan last. Multivagnen med lastramp är en kort och smidig vagn när rampen är uppfälld. Detta gör att den är enkel att backa med i terrängen. Fäller man ner rampen har man en lång vagn. Smarta tillbehör finns också som vikbara lastramper i aluminium, om man behöver hjälp att komma över ett alltför brett dike. Dragstången är justerbar, vilket också ger fina möjligheter att kunna rymma vagnen på ett släp medan den fortfarande är kopplad på fyrhjulingen. Mer detaljer är att vinschfästet är vridbart med snabbsprint och att det i vagnen finns extra hål för spännband. Detta gör lastningen snabb och enkel. Flaket är tippbart och finns med enkel baklucka eller lastramp. Allt för att den skall passa in efter dina behov. Påkörningsramper för bilsläp breddar vagnen vid behov för frakt av kvistar eller löv när det behovet finns. Det finns släpvagnsbelysning med magnetfäste för traktorregistrerade fyrhjulingar. Vagnens markfrigång är också mycket bra. Vad sägs om runt 44 cm? Maskin och vagn går att ställas i hela 90 grader vilket är oerhört viktigt i trånga utrymmen i skogen. Däcken är stora och av rundad däckprofil för maximal bärighet på myrmark. Just vid skrivande stund hade vi inte tillgång till priser på vagnen utan hänvisar till vår hemsida www.atv-quad.se där vi kommer återkomma med det.
[ TESTER ]
[7] TEST TGB Blade 520i EPS T3A
Vi har skrivit mycket om TGB på slutet och anledningen är att de expanderar starkt i Sverige och erbjuder produkter som passar den svenska marknaden mycket väl. Nya Blade 520i EPS är definitivt ett sådant exempel och det är med stor spänning som vi tar ut en maskin som enligt produktspecifikationen kan erbjuda de stora drakarna en rejäl kamp på ett test i verkligheten! Första intrycket Den här fyrhjulingen utstrålar attityd. Det är lustigt hur vi, när vi testade Blade 500i bara för några månader sedan inte kände samma sak, men den här gången så matchar den grå färgen, miljön och utrustningslistan våra förväntningar och lite till. TGB Blade 520i EPS har ju, förutom styrservon, en grå färgkombination som passar fordonet väl och även en stel bakaxel i svingarmskonfiguration som också passar maskinens användningsområde mycket bra.
[8] TEST Goes Wolfram Limited Edition
En mycket trevlig modell från Goes. Den är bekväm både i terrängen men kanske mest på vägen. Traktorregistrering och ett bra pris, plus tre års fabriksgaranti gör saken inte sämre. Från Goes kommer i Iron EPS denna 400 kubik starka fyrhjuling. Bränsleinsprutning och smidigt styrservo gör den till en bekväm, smidig och rapp maskin för både terräng och väg. Under den bekväma och något mer breda dynan än normalt sitter en vätskekyld 1-cylindrig, 4-taktsmotor med 4 ventiler. Effekten är 26 hästar vid 7 500 v/min och det räcker till för det flesta sysslorna på gården. Motorgången är mycket fin och motorljudet är härligt att höra på även under längre stunder.
[9] TEST Hisun Forge 550 EFI
Hisun är ett välbekant märke som funnits i KGK Motors ägo under flera år. Numera har Olle Olsson Bolagen tagit upp detta märke i sin portfölj och kompletterar sitt redan starka utbud genom en gedigen satsning. Just deras Hisun Forge 550 är en modell som passar in för en bred publik och är den första modellen vi sätter tänderna i då vi fick tillfälle att provköra den hos Bergby Motorcenter AB i Vendel. Testmodellen hade lite extra utrusning med både hasplåt under, extra vinsch bak och ett plogfäste fram som inte ingår i vanliga fall.
[10] TEST Pit King
Här är en liten, men kaxig hoj. Pit King heter den och den har massor med attityd. Liten är den på nästan alla sätt men däcken är rejält breda vilket ger den ett rätt så rejält ”monkey” stuk. Fjädring har den framtill men bak är den utan. Detta gör att den upplevs som lite stötig även om däcken med sin volym ger en viss fjädring. Kul att köra Den lockar verkligen fram busfröet i en och man har kul när man kör. Motorn är en gräsklipparmotor på 196 kubik som ger 5,16 hästar vid 3 600 varv/min. Växlingarna sker helt automatiskt så det är bara att gasa och bromsa. Du har med andra ord ingen koppling, utan där kopplingen brukar vara placerad är bakbromsen och frambromsen är som brukligt på höger sida. Inga reglage vid fotpinnarna alls.
[11] Nya Jeep Wrangler
Vid första anblicken känns inte nya Jeep Wrangler som en rejält uppdaterad modell, men det är den. Uppdateringarna är mer subtila och syns inte direkt när man ser bilen men de gör en enorm skillnad. Vår dragbil är nya Wrangler Rubicon Unlimited. Det betyder att den är en fyrdörrars Wrangler och att den är rejält förberedd för svår terrängkörning . Denna testbil har fått den nya dieselmotorn också, vilket i sig själv är ett stort steg framåt. Bättre motorgång och förbrukning helt enkelt. Komforten har förbättrats enormt, mycket på grund av den mjukare karaktären på dieselmotorn, men helheten kommer också in som den uppdaterade ergonomin i framsätet. Detta gör Wranglern till en så mycket bättre bil än dess föregångare. Kvar har man äventyrsbilens bästa egenskaper som i– och urkopplingsbar krängningshämmare, hög- och lågväxel, låsbar diff, hög markfrigång och stora däck. Mycket av det som gör Wrangler till en rejäl äventyrsbil är ju dess kompetens i dålig terräng, men det är också lite av vad som kan vara en nackdel på den asfalterade vägen. Man upplever rätt så mycket turbulensvindbrus från den flacka vindrutan och ganska så mycket ljud från de grova däcken tränger igenom den inte allt för ljudisolerade karossen. Men som jag var inne på tidigare är förbättringen enorm från förra modellserien.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se