Navigera dig fram här   Tisdagen den 7:e juli 2020
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 14921  
  Antal nyheter: 5552  
  Meddelanden: 68505  
  Sidvisningar:  
  Idag: 3579 st  
  Igår: 7039 st  
  Denna månad:
43662 st
 
  Föreg. månad:
224196 st
 
  Totalt: 74120789 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. ImroAsbroek
2. sunnne
3. drweedy
4. kiki0901
5. scom851
6. ladoy80841
7. insharechair
8. dfewew
9. Bflewgjjj
10. skywestonline
 
 
Här är du: I tidningen: 2020, nr 2
 
Välj nummer:

NR 2-2020

I detta nummer presenterar vi en stor vagnspecial. Det är nästan så att vi blev förvånade själva över mängden smarta och praktiska vagnar som finns till en fyrhjuling. Sedan har vi i vanlig ordning några högaktuella fyrhjulingar som vi testat för er skull.

Polaris Sportsman 570 EPS Öhlins Edition och TGB Blade 1000 LTX T3B med TJD XTrack 45 bandsats.
Dragbilen Ford Ranger Wildtrak och smarta elcrossen Sur Ron Light Bee Model X finns också med.

Lite mer att nämna är vårt stående inslag med skogsprylar för de som gilar sådant och mycket nyheter inom fyrhjulingsvärlden. Vad sägs om Lazareth LM 410 med 200 hästar (Priset är galet) och Kawasakis Teryx KRX 1000.

Nyheter och smarta prylar för alla fyrhjulingsintresserade. Ute nu!

[ REPORTAGE ]
[1] VAGNSPECIAL
En vagn skall det vara! - Så här i vårtider, med övergång till sommar, är det bråda dagar för alla jord- och skogsbrukare. Många har insett fördelen med att ha en ATV för att snabbt, enkel och praktiskt kunna göra en mängd små men nödvändiga saker på tomten, ute på åkern eller i skogen. Vad passar väl bättre då än en ATV? Det är dock inte bara maskinen som gör nyttan, det är lika viktigt att ha väl anpassade redskap till beroende på vad man för tillfället skall göra. Det finns många situationer och arbetsuppgifter där en vagn är nära nog ett nödvändigt tillbehör. Utbudet av olika typer av vagnar, storlekar och funktioner för att enkel och effektivt kunna göra alla småjobb, är stort. Fler och fler kommer till varje år. Både svensktillverkade, men även importer från andra länder finns att välja på. Inte bara ändamålet styr valet av vagn utan också priset är väldigt avgörande beroende på vilka arbeten man skall utföra. Här har vi samlat ett tvärsnitt över det stora utbud av vagnar som finns på marknaden.
[2] Resmålet
Grand Canaria är minst sagt en populär semesterort. Det finns nog ingen som inte har hört talas om ön. Gran Canaria är den tredje största ön av de tretton öarna i den spanska ögruppen Kanarieöarna i Atlanten. Den är, liksom alla de kanariska öarna, en vulkanö och ligger 190 kilometer från Afrikas nordvästra kust. Den ligger sydost om Teneriffa och väster om Fuerteventura. Vädret erbjuder ett behagligt klimat året runt. Gran Canaria bjuder på en makalös bredd. På ön kan du hitta allt från Maspalomas böljande sanddyner och golfbanor i Costa Meloneras, till storstadsliv i Las Palmas. Även om stränderna är fantastiska på Gran Canaria, så finns det mycket mer att se, öns huvudstad Las Palmas är bara ett exempel och du kommer stöta på många fler om du bara kör upp i bergen som dominerar öns centrala delar. Här väntar dramatisk natur, vackra byar och andra vackra sevärdheter som tapasrestauranger och shoppinggallerior. Men också de gröna bergen med vingårdar och vandringsleder.
[3] Intressanta prylar!
Här väljer redaktionen saker som vi inte kan sluta vilja ha. Nyheter och lite mindre nya men heta saker för mer eller mindre kalla dagar helt enkelt. Allt från båtar och annat som kanske bara är fina.
[4] Kawasaki Teryx KRX 1000
Nyligen har Kawasaki lanserat en viktig produkt för den amerikanska marknaden, nämligen sin Teryx KRX 1000 2020. Målet är att ta marknadsandel i det så viktiga segmentet UTV. Snygg stil och kraftiga motorer är viktigt här. Att det ser bra ut är det inget snack om, inte bara på utsidan utan även när man tittar under skalet. Motorn är på 999 kubik och är en paralleltwin, bred spårvidd och ett robust chassi plus rejäla dämpare runt om. Börjar man med chassit så har det växt en del från fjolårets 800 kubikare men den är fortfarande några cm kortare än Can-Ams X3:a. Alla däck sträcker sig utanför karossen en bit för att man ska kunna klättra uppför hinder som är i hela 90 graders vinkel. Fjädringen har, förutom dubbla A-armar framtill, en Fyrlänksfjädring. Fjädringsvägen fram blir hela 47 cm och baktill 54 cm. Modellen är utrustad med Fox Podium LSC dämpare runt om med 24-klicks i kompressionsjustering att röra sig med. Krängningshämmare runt om tyder på att Kawasaki tänker sig att folk mest ska köra med bra fart under däcken. Man kan gissa att det relativt snart går att hitta bra eftermarknadsprodukter
[5] Husqvarna lanserar nya batteridrivna motorsågar
Husqvarna T540i XP och Husqvarna 540i XP har en helt ny grunddesign och är utvecklade för professionella användare. När de används med det nya batteriet BLi200X (T540i XP) eller Husqvarna BLi300 (540i XP) har dessa sågar samma kapacitet som bensindrivna motorsågar i 40cc-klass, vilket gör dem idealiska för röjning och mindre avverkningar. Med det helt nya och omarbetade systemet har kraften ökat med mer än 30 procent jämfört med de batteridrivna motorsågar som Husqvarna fram tills nu har haft i sitt sortiment. Detta öppnar upp för nya användningsområden som tidigare har varit möjliga endast för bensindrivna motorsågar.
[6] SÄKERHET PÅ FYR­HJULING, MOPEDBIL, TRAKTOR OCH MOTOR­REDSKAP DEL 1
Trafikverket, med utredningsledaren Jörgen Persson i spetsen, har tillsammans med 18 aktörer skapat en gemensam inriktning 2020 för säker användning av fyrhjulingar, mopedbilar, traktorer och motorredskap. Denna inriktning är en uppdatering av den gemensamma strategin för ökad säkerhet på fyrhjulingar från 2013. Inriktningen omfattar även mopedbilar, traktorer (inklusive EPA- och A-traktorer) och motorredskap. Dessa fordon fyller i dag flera viktiga funktioner för företag och individer och registreringsutvecklingen visar att det finns ett ökat intresse för samtliga fordonsgrupper, utom för vanliga traktorer som ligger kvar på en konstant hög nivå jämfört med övriga grupper. I denna artikel har vi dock koncentrerat oss på det som gäller för fyrhjulingar. Vill ni läsa hela inriktning 2020, gå in på www.trafikverket.se och sök efter ”Säker användning av fyrhjuling”. Här följer ett utdrag ur inriktningen och den koncentrerar sig på fyrhjulingsinriktningen.
[7] Sweden Offroad Tour genomförs som planerat
Sweden Offroad Tour 4-19 juli 2020 planeras att genomföras som vanligt. Begränsningen på max 50 personer gäller publik och SOT är inget publikevenemang. Så här skriver polisen.se på sin hemsida: ”Vid motorsporttävlingar räknas endast publiken, inte föraren och dennes team, som deltagare.” Det gör att ATV-QUAD-sponsrade Sweden Offroad Tour 4-19 juli 2020 kan köras som vanligt. SOT har aldrig varit ett publikevenemang. Visst kan en handfull spontana åskådare dyka upp på de stora SOT-träffarna på helgerna men de är långt under 50. Skulle coronarestriktionerna fortfarande gälla under juli kommer vi att uttryckligen förbjuda publik på SOT. Vidare respekterar vi sociala distansen på två meter och att inte handhälsa. Inget ont som inte har något gott med sig. På grund av corona och oljepriskollapsen går det att köpa bensin i Sverige för neråt 11 kronor och priset kan sjunka ytterligare. För övrigt fyller Sweden Offroad Tour 4-19 juli 2020 25 år! Under ett kvarts sekel har över 8000 terrängfordon från 20 länder deltagit i Sveriges största 4x4-äventyr.
[ TESTER ]
[8] TEST Polaris Sportsman 570 EPS Öhlins Edition
Nytt för i år är att Polaris gått samman i ett samarbete med Öhlins dämpare. Ett anrikt märke som funnits många år på marknaden och som tillverkar dämpare för olika ändamål, från den mest hårdföre sportbilsfantasten ända ned till rekreationsfordon som denna Polaris Sportsman 570. Förväntningarna hos oss är höga då det kommer till denna modell. Smidig motorkaraktär Just denna modell har den sedan länge väl presterande 570 Prostarmotorn som ger 44 hästkrafter. En encylindrig motor med dubbla överliggande kamaxlar. När 570 segmentet introducerades på marknaden för flera år sedan fick många upp ögonen för att en mindre motor även kunde göra arbetet där man tidigare trott större är bäst och valt 1000 kubikare i motorstorlek. Fördelen är att man med en mindre motor både får lägre vikt, den känns smidigare, samt att maskinen är bränslesnålare. Polaris Prostar motor har just dessa egenskaper samt även ett bra bottenvrid, tillsammans med att den är mycket lättkörd. Själva gasresponsen är nog en av maskinens större fördelar. Då är det inte som på en del snöskotrar, där den kommer snabbt och direkt, här gör den som du vill. Känner du att du initialt vill smygköra är det inget problem. Behöver du tvärgasa för att ta dig ut ur en knivig situation så går även det. Just denna körkänsla är något av ett signum för Polaris oavsett motor, men det framträder lite tydligare på de mindre motorerna. Skall man även nämna en annan detalj gällande motorkaraktären så är det hur mjukt Polaris lyckats avsluta accelerationsfasen då man uppnår motorns maxgräns för traktorregistrering. Runt 60 km/h ser motorstyrningen till att få ett lugnt och följsamt avslut som gör att det känns som ett naturligt avslut på accelerationsfasen. En detalj som också är väl värd att nämna är att motorn endast drar 0,9 liter per mil efter landsvägen.
[9] TEST TGB Blade 1000 LTX T3B med TJD XTrack 45 bandsats
För ganska precis ett år sedan (juni 2019) lanserade TGB sin Blade LTX 1000 som redan då föll oss på redaktionen i smaken. Det här är ett allsidigt kraftpaket som med sin dubbelsitskonfiguration passar till både arbete och fritid. Vi har återigen fått testa denna maskin, men med TJDs XTrack 4S-bandsats monterad. Här är våra intryck! Första intrycket Precis som i förra testet så älskar vi den här fyrhjulingen för sin design, snygga färgsättning och sin storlek – en fullstor maskin som förtjänar att vara flaggskepp för TGB.
[10] TEST Sur Ron Light Bee Model X
Vi har testat Sur ron Light Bee Model X, en el-cross med stor lekfullhet. Sur ron är ett kinesiskt märke som gör el crossar. I Sverige finns modellen Light Bee Model X, samt en annan modell som kommer med blinkers, backspeglar och lite andra tillbehör, den är också strypt så den går i den lagliga hastigheten för att bli registrerad som en EU-moped. Vi har då fått testa Light Bee Model X, vilket är modellen som inte är en EU-moped och således inte har tillbehör eller är strypt. Light Bee är en väldigt rapp och lättmanövrerad cross som du enkelt tar dig fram med på både väg och ute i terrängen. Med sina 50 kg och en motor på 6000W och 200Nm så tar du dig fram utan större problem på alla de ställen du vill åka på, bara ett vrid på gasen och du kan lätt studsa över en sten eller andra hinder på bakhjulet.
[11] TEST Ford Ranger Wildtrak
Det är utan tvivel då man sätter sig i en amerikanskbyggd bil att den luktar arbetsbil lång väg, särskilt då den ingår i Ranger familjen. En Ranger med modernt utseende och som numera tas till Sverige med två motoralternativ där vi fått möjligheten att testa den nyare varianten i form av en diesel med biturbo på hela 500 Nm vridmoment. En något mindre motor än sin föregångare men som ändå ger både kraft och hästkrafter för arbete och dragförmåga som passar en bred publik. En amerikansk pickup är något många suktar över. Jänkarna är kända för att göra fordon som gillar att dra och lastas mycket på. Många vänder initialt blicken mot Dodge men där brukar prislappen oftast skjuta i höjden. Just Ranger är en modell där man får det mesta på köpet redan från start. Genom att välja någon av de fördefinierade modellerna får man med lite olika i startpaket typ motoralternativ, storlek m m. Sedan finns det några mindre val man måste göra, typ manuell eller automatisk växellåda, färger, dragkrok m m för en slutlig produkt. Just när det gäller dragkrok kan man välja bland lite olika alternativ där den med maximal släpvagnsvikt ligger på 3500 kg. Utsidan har traditionella pickuplinjer med en instegsramp nedanför dörren som standard. Modellen vi körde kallas för Double Cab Wildtrak i listorna då man även har 3 säten bak. Denna modell är den mest utrustade av alla med 8” pekskärm där man kan ställa in allt från radiokanaler, se över bilens system och inställningar, musiksystem, navigationssystem till att koppla upp sin mobiltelefon för att spela musik. Utöver detta är skärmen kopplad till backkameran så man har bra överblick bakåt även i mörker, förutom backsensorerna som är standard. Nämnvärt är också att den har ett 220 volts integrerat uttag, samt att man kan montera en dieselvärmare eller motor-/kupé-värmare för de kallare vinterdagarna.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se