Navigera dig fram här   Torsdagen den 17:e januari 2019
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 14608  
  Antal nyheter: 5316  
  Meddelanden: 68504  
  Sidvisningar:  
  Idag: 5978 st  
  Igår: 10401 st  
  Denna månad:
155801 st
 
  Föreg. månad:
195965 st
 
  Totalt: 70302210 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. ylq
2. resgerty
3. titan
4. scom500
5. SM1_81
6. Radiant91
7. Hgedwain
8. scom851
9. Stjimmy
10. dsuiller
 
 
Här är du: I tidningen: 2018, nr 6
 
Välj nummer:

NR 6-2018

Senaste numret av ATV-Quad med en stor julklappsspecial men även mer av de mest intressanta nyheterna.
Vi har testkört TGB Blade 600i EPS Black Edition LT T3B och CF Moto C Force 520. Vision X VL-series LED-lampa och Isuzu Expert Doublecab har också testats.
ATV i arbetet denna gång Umeå Flygplats och ATV i skogen plus mycket mycket mer. Häng med!

[ REPORTAGE ]
[1] SPECIAL Julklappstips
Här har vi listat en rad trevliga förslag på julklappar eller presenter. Finns mycket smarta saker som är rätt bra att ha med sig på fyrhjulingen och så hittar ni också saker som man kan ha nytta av även bredvid fyrhjulingen. Håll till godo och vi hoppas att ni där ute får en fantastisk ATV jul!
[2] ATV i arbetet
Att fyrhjulingen i alla dess former har en bred användningsbas är det ingen som tvivlar på. Vi gjorde ett besök på Umeå Airport för att se hur de använder en fyrhjuling i sitt arbete. Fyrhjulingen i fråga här är en dieseldriven John Deere Gator 855D med styrservo. Jag satte mig ner med Stefan Hertil som är säkerhetsansvarig och skyddsvakt på Umeå Airport sedan 2012 och han berättar att maskinen används flitigt på flygplatsen. Dels när man kollar in staketen, men även när man behöver bevaka något som är på området. Skulle en olycka inträffa har de även planer på att koppla på en ombyggd timmervagn med plats för brandslangar och annan räddningsmateriel. Om olyckan sker utanför flygplatsen kommer det att vara till god hjälp.
[3] Plasthuset i Hoting
Våra fyrhjulingar har stora lastytor fram och bak. Men det är bara platta rack och skall man ta med sig några arbetsredskap får man binda fast dem ordentligt. Under årens lopp har det utvecklats förvaringslådor av skilda slag som man fäster, oftast med enkla snäpplås, i racken och plötsligt har man ändamålsenlig förvaring och transportvänliga hjälpmedel. Snart är det nära nog inte en enda fyrhjuling som används i något arbetsförhållande som är i avsaknad av dessa boxar.
[4] MATTRACKS PÅ GUMMILARV
När man hör namnet Mattracks undrar man först vad det står för? Kan det vara ett produktnamn man förknippar det med? Just den här produkten har du säkert mött tidigare, men inte tänkt på att den kommer från en USA fabrik som ligger i Karlstad med ett invånarantal på 900 personer. Att staden bär det svenskklingande namnet Karlstad har att göra med den invandring som skett av svenskar till USA och just Minnesota. Barnteckning startar företaget Allt började med en teckning från ägarnas 11-åriga son. Han hade ritat två spår och undrade försynt ”pappa kan vi göra så här”? Naturlitvis snappade hans far, Mr. Brazier, upp idén och efter många års prototyper presenterade man 1994 en produkt för marknaden. Det var Mattracks bandsatser som nu säljs över hela världen i olika design och utformningar. Mattracks bandlösningar har under de senaste åren blivit populära i många branscher och visar sig gång på gång vara en kostnadseffektiv lösning för rörlighet över några av världens mest extrema terränger.
[ TESTER ]
[5] TEST TGB Blade 600i EPS Black Edition LT T3B
TGB har under åren överraskat positivt fler än en gång och till detta år så lanserar man en touring-ATV (tvåsitsversion) av Blade 600i som kommer med såväl en gedigen utrustningslista som med valfri registreringstyp (T3A/B och terräng), samt med servostyrning! Det här är en robust ATV för allehanda sysslor, men tack vare traktorregistreringen (som är den version vi testar) så blir den både ett allsidigt verktyg på gården och en kul kompis när man vill göra utflykter.
[6] ATV-QUAD Extrautrustning - Specialkittad Yamaha Grizzly 700 EPS SE
Idag har många av ATV-tillverkarna enormt många praktiska tillbehör till sina modeller och Yamaha är inget undantag. När vi i förra numret testade den helt nya Yamaha Grizzly 700 EPS SE så hade vi fått den extrautrustad till max och det gjorde faktiskt en redan bra maskin ännu bättre. Den hade extra lampor fram och bak och värme i dynan, handtagsvärme, dubbla vinschar med fjärrkontroll, skärmbreddare, hasskydd och röjsågsfäste.
[7] Vision X VL-Series
Nu när hösten bitit tag rejält i tillvaron och mörkret sänker sig allt tidigare på dagen, så är behovet av tillfört ljus större när man är ute i terrängen. Ljuset som finns idag på en fyrhjuling varierar starkt där man i grunden oftast har två strålkastare framåt. En del modeller har en tredje strålkastare som sitter i mitten på styret och följer med i den riktning man svänger. Just denna strålkastartyp återfinns på terrängregistrerade modeller då denna placering av strålkastare inte får finnas på vägregistrerade fordon. Men just detta är inte så intressant att resonera om i de fall man är ute efter bra belysning till sin fyrhjuling. För även om man i grunden har bra lampor på sin fyrhjuling så är det sällan bra ljus ut åt sidorna, men framförallt bakåt och då särskilt när man drar något efter fyrhjulingen som man behöver ha uppsikt över. Vid dessa tillfällen önskar man ha extra belysning monterad såsom Vision X VL-Series, vilket är en robust lampa med känslan att den skall tåla oaktsamhet och utsatta situationer.
[8] TEST CF Moto C Force 520 90 km/t
Vår tidning var alldeles nyligen inbjudna till ett event på High Chaparall där ATV Sweden skulle lansera sina nyheter för de nordiska länderna och även Polen. Som vanligt får man inte så mycket information kring eventet innan man åker ned, men vi packade vår utrustning och åkte. På morgonen, då vi fick bekanta oss med de nya modellerna, slogs vi direkt av att det satt 90 skyltar framtill. Spännande och otroligt intressant att se ytterligare ett märke kasta sig framåt i utvecklingen till den nya standarden som växt fram det senaste året med modeller som får köras i högre hastighet.
[9] TEST Isuzu Expert Doublecab
Isuzus pickup D-Max finns att få i en rad olika versioner. Allt från att vara utan baksäte, till ett litet baksäte, eller till modell med stort baksäte. Sedan kan man lägga till en rad olika utrustningsversioner. I detta fall har vi kört dubbelcaben med riktigt baksäte i Expert versionen och med tillvalet Blackline. Jag återkommer längre fram i texten om vad detta är. En stor och riktigt intressant nyhet, som Isuzu slår rätt hårt på trumman med, är att den är godkänd för att köra på HVO100 diesel. Detta innebär att man kan köra på ett förnybart dieselbränsle som till 100 % tillverkas av skogsavfall, slakteriavfall, eller rester från växtriket. HVO 100 är i princip en kemisk kopia av fossil diesel och kan därför användas i vanliga dieselmotorer för tunga fordon, utan att motorerna behöver justeras eller modifieras. Bränslet ger upp till 90 % reducering av fossila växthusgaser jämfört med fossil diesel. Detta är mycket intressant. Ingen effektförlust eller dyrare milkostnad. Så varför inte använda denna nya teknologi när den finns? Motorn som möjliggör detta är en rak fyrcylindrig 2,5 liter stor turbodiesel på 164 hästkrafter och kanske viktigast, med 360 Nm i dragkraft. Den har ett rätt påtagligt dieselknatter, framför allt när motorn är kall, men är trevlig i övrigt. Växlingen sker genom en sexväxlad automatlåda. Bra med den i- och urkopplingsbara fyrhjulsdriften som man aktiverar genom ett vred på mittkonsolen. Man kan även välja lågväxel och då ökar ens dragkraft rejält.
[ RACING ]
[10] Enduro och trial i september
Terränggruppen i Örebro arrangerade både enduro- och trialtävlingar den 15-16:e september. Det var 24 startande på den 2,9 km långa banan, med ungdomsklass (upp till 15 år) och vuxenklass. Den 16:e september var det dags för trial med 16 startande, både ungdomar och vuxna. Där fanns det två svårighetsgrader. Kolla in terränggruppen i Örebro på Facebook för mer körningar framöver.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se