atv.skoter.se
 
Navigera dig fram här   Fredagen den 1:e november 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15297  
  Antal nyheter: 5826  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 1468 st  
  Igår: 50729 st  
  Denna månad:
1468 st
 
  Föreg. månad:
1707565 st
 
  Totalt: 97111621 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. RHG
2. micke666
3. sunnne
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: > NR 6-2005 UTE NU
 

NR 6-2005 UTE NU

[ REPORTAGE ]

[1] Skön blandning med märken
Snöskoterförsäljningen led fortfarande av de gröna vintrarna som inträffade i början 1970-talet och tillverkarna kämpade för sin överlevnad. Försäljningen hade mer än halverats på två år, från imponerande 500 000 stycken ner till beskedligare 200 000 stycken. Många tillverkare stoppade produktionen och sålde tillverkningsrätten. I Sverige sålde man ca 6000 stycken nya snöskotrar och fortfarande var det bredbandade familjemaskiner som sålde bäst här hemma.

[2] SNOFED Skoterriksdag
Kallelsen till årets Riksdag gav en vink om vilka personer Snofed gärna velat få med, miljöministern, riksdagsledamöter från norra landsändan, riksdagens skoterklubb samt Vägverket. Men ack, som så många år förr var det inga som gjorde entré på scenen förutom representanter från Vägverket Region Norr.

[3] Snöskotern Utredning
Det finns väl få fordon som utretts så mycket – snöskotern. Alla tänkbara utredningar av olika myndigheter och instanser kan fylla åtskilliga skåp. Många har skjutit skarpt på snöfordonet. Flera mycket dåliga undersökningar också sammanställts. Nu tycks dock det börjat tryta på ammunitionen. En seriös och bra genomgång av fordonet har Vägverket Region Norr genomfört.

[4] Vad är en Polaris KonFusion 900?
I grunden en vanlig Polaris Fusion 900 som konverterats med en annan framvagn av bredare modell, med nav från Predator 500, detta inkluderar även frambromsar med dubbla skivor.

[5] Skoter skall bli ett ansikte hos myndigheterna
I 2004 års budget anslog regering speciella pengar till Vägverket att ta fram Trafiksäkerhets- och miljöaspekter rörande snöskoterkörningen. Verkets generaldirektör Ingemar Skogö fann att deras Region Norr med säte i Luleå var väl skickade att gör den utredningen eftersom de finns i hetluften, när det gäller skoterfrågor. Den som varit ”primus motor” för att koordinera uppdraget har varit Ove Lundberg vid Vägverket i Luleå.

[6] 10 000-TALS UNIKA BILDER I SNÖKOTERS UNIKA BILD- ARKIV
Med MER än 30-talet år i snöskoterns tjänst, finns det i Tidningen Snöskoter ett rejält arkiv. 10 000-tals bilder, många helt unika. Och intresset hur det var förr, i snöskoterns tämligen korta tillvaro, är stort. Många av dem som finns på bild är idag fortfarande aktiva i skotersammanhang. På ett eller annat vis.



[ TESTER ]

[7] Test: Polaris 900 Switchback
Polaris 900 Switchback har fått sitt namn efter de 180-graderskurvor som är vanliga efter bergspassvägar eller i branta vägstigningar i allmänhet, s.k. ”switchbacks”. Ordet switchback är dock också synonymt med Polaris crossoversatsning.

[8] Test Ski-Doo MX Z 800 X H.O. PowerTek
Ett enkelt recept som Ski-Doo valt är att inte ändra på ett vinnande koncept. Kort kan man säga att detta är en ”gammal” maskin i ny tappning.

[9] Test Arctic Cat Turbo Touring
Många är de som prisat Arctic Cat Turbo Touring som tyst och bekväm lyxkryssare längs våra skoterleder. Visst är det en skön känsla att tyst glida fram i högsta tillåtna fart utan att det ryker och väsnas. Den amerikanska tillverkaren har jobbat vidare med att förädla sin touringpärla genom att plussa på ytterligare bekvämlighetsprylar. Nu finns till och med sitsvärme.

[10] Test Lynx Rave RC 600 SDI
Lynx verkliga sportmodeller RC Rave är maskiner som erbjuder dig racingkänsla fullt ut. I denna artikel skall vi knyta bekantskap med Rave RC 600 SDI.

[11] First Ride Polaris FST Switchback
Dagens smartaste maskiner måste vara hybriderna eller crossover som de också kallas. Snöskotrarna som är bra allt utan att för den saken glänsa. I detta segment har Polaris till i år kommit med en fyrtakts motor som i sin tur har fått en härlig turbo. FST betyder Four Stroke Turbo.

[12] First Ride Ski-Doo Summit HM 1000
När vi pratar om egenskaper hos olika typer av maskiner och vad olika förare vill ha, så törs jag nog säga att den inbitne mountain-åkaren söker två huvudsakliga egenskaper hos sin drömmaskin: Motoreffekt och så låg vikt som möjligt, allt för att ta sig fram i lössnö så bra som möjligt. Då spelar det mindre roll om man får detta på bekostnad av sämre köregenskaper.

[13] First Ride Arctic Cat Bearcat 660 WT Turbo
Inte bara bilbranschen talar om SUV maskiner utan nu finns de även bland snöskotrar. Arctic Cats stora arbetsmaskin Bearcat 660 WT Turbo räknas in under den beteckningen Sport Utility Vehicel.

[14] First Ride Lynx X-Trim 550
I förra numret introducerade vi Crossover konceptet och då med modellen X-Trim 800 PowerTek. Nu har turen kommit till minstingen i denna familj, nämligen den fläktkylda X-trim 550.

[15] First Ride Ski-Doo Mach Z X
Ifjol blev den svarta, brutala Mach Z: an oerhört väl mottagen av marknaden. Modellen blev snabbt slutsåld och trots att man ökade på antalet tillverkade maskiner blev det många som blev utan. Kvotering bland Ski-Doo handlarna slog hårt mot vissa distrikt.

[16] First Ride Yamaha RS Vector Mountain
Yamaha RS Vector Mountain levereras med en rejäl 3-cylindrig, 4-takts motor på 120 hästkrafter och ett chassi som känns mycket gediget och välbyggt. Till i år har ergonomin förbättrats och nu är RS Vector Mountain en kraft att räkna med i djupsnöbackarna.



[ RACING ]

[17] Arctic Cat Nya 440 Sno Pro 2006
Nu har den kommit, Arctic Cats vapen på crossbanorna med en mängd uppdateringar på såväl ergonomi som teknik sidan.

[18] ÄNTLIGEN BLIR DET STADION FINAL I SKELLEFTEÅ
Skellefteå MS laddar för en spännande säsong. Där SM-finalen den 25 mars blir den stora saken. Den tunga motorföreningen har många järn i elden, förutom att man satsar på tävlingar är man också aktiva med att bygga skoterleder.

[19] Racing Svensk snöskoterracing 1985 sista delen
Här följer fortsättningen från förra nummret om den svenska snöskoter racingen anno 1985.

[20] Förarprofilen Kalle ”Kula” Johansson
En av veteranerna och legenderna inom dagens skotersport är dalmasen Kalle ”kula” Johansson. Började tävla så sent som 1987 och fick sitt genombrott samma år där han i Edsbyn imponerade stort och kunde ta hem sin första stora seger.



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se