Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/ac2680/web-home/scripts/nyhetsarkiv_atv.php:3) in /home/ac2680/web-home/internal_includes/security.php on line 3
atv.skoter.se
 
Navigera dig fram här   Söndagen den 5:e maj 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 72034 st  
  Igår: 93722 st  
  Denna månad:
410938 st
 
  Föreg. månad:
1053573 st
 
  Totalt: 86574733 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: > LÄGG BAND PÅ EN ATV OCH KÖR ÅRETRUNT!
 

LÄGG BAND PÅ EN ATV OCH KÖR ÅRETRUNT!

Lägg band på ATV så kan du åka året om.
Användandet av bandsatser börjar öka även i Sverige, och vi testar hur bra det fungerar.
Vi har testat två olika maskiner och två stycken bandsatser. En fortsättning på Tema ATV-tillbehör som pågott under vintern.

BANDDRIVEN ARBETSHÄST

Att utöka användningsområdet har alltid varit en önskan hos många 4-hjulingsägare. I mitten av 1980-talet började det dyka upp tillbehörssatser där man monterade skidor istället för framhjul och drivband baktill. När maskinerna blev allhjulsdrivna kom genast tillbehörssatser med fyra drivband. Nu har försäljningen av sådana tillsatser tagit fart och många handlare börjar faktiskt ha demonstrationsmaskiner hemma som väcker berättigat intresse hos många. Behöver ni en arbetsmaskin för året runt bruk kan det här vara en lösning.

Bandsatser tillverkas i USA och Canada!
Där har den här typen av tillbehör blivit mycket populär. Det finns idag mer än fem olika tillverkare i Nordamerika, Canada och antalet tillverkare växer för varje år. På vår Svenska marknad så finner vi 3st olika märken som representeras, men det finns som sagt flera märken på andra sidan atlanten.

Flera importörer av dessa produkter kommer säkert i takt med att brukandet ökar.
Handlarna rekommenderar att fyrhjulingens motorstorlek är minst 500 cm3 då det krävs kraft att driva runt de fyra banden. Testmaskinerna i den är gången var en Yamaha 660 Grizzly och Arctic Cat 650. Båda är mycket populära maskiner i Sverige och passar alldeles ypperlig för det här ändamålet med en motorstyrka på ca:30 kW. Bandsatserna vi testat är av fabrikat TJD och marknadsförs av Duells och Tatou från KGK-Suzuki.
Målgruppen är de som behöver en allroundmaskin för året om bruk. Kraftbolag, jordbrukare och de som är ute under svåra förhållanden är naturliga kunder. Och varför inte använda den som älgdragare också? Priset för bandsatsen är ca: 30 000 kr exkl. moms.

Lätt att montera
Att bygga om för banddrift tar lite längre tid första gången då ett antal fästen och förstärkningar måste monteras på A-armarna fram- och baktill.

När de väl är på plats tar det inte mer tid än att byta däck på en vanlig personbil. Bandsatsen monteras direkt på fälgbultarna efter det att hjulen tagits bort. Varje band har sitt eget, stora drivhjul av plast som är direkt skruvat till naven. Markfrigången ökar 15 cm med banden på plats. Det ställer också krav på att höjden på släpets dragbom matchar den höjden.
Med banden på plats blir maskinen bredare, 134-140 cm över frambanden. Dessutom sticker de 28,5 cm breda banden utanför skyddsbågarna fram- och baktill. Den totala maskinlängden blir ca 38 cm längre.

Kastar upp snö
Vid vår provkörning av Yamahan hade vi tyvärr bara tillgång till skarföre vilket gjorde att maskinen kunde klättra hur brant som helst. När vi testade Arctic Caten så var det cirka 30centimeter pudersnö, bärigheten är bra men om du inte är uppmärksam så kan den skära ner i snön. Men när det hände så gasade man bar lite mera och styrde emot så kom man lös tämligen enkelt. Den separata hjulupphängningen och bra markfrigång gör den hanterlig även i djup snö. För att var på den säkra sidan är en vinsch en bra trygghet i de flesta lägen, eftersom maskinen är så pass tung är det inte bara att lyfta den när du kört fast.
Man sitter högt på maskinen och har god översikt över körningen. Det man bör tänka på är att man kommer högre upp vilket innebär att man tvingas ducka för grenar med mera som man normalt sett brukar passera under. Den är tungstyrd, speciellt vid lägre farter. Den kan också vara spårkänslig och det gäller att hålla hårt i styret och korrigera när man kör på uppkörda spår. Det är en skumpig resa man gör. Fjädringen fram fungerar hyfsat men baktill är den nästan stum. Den trivs bäst när man får göra sina egna spår. Man får inte vara rädd för att bli snöig när man larvar runt i snabbt temp. Det sprutar upp mycket snö, speciellt när man svänger, då banden sticker utanför skärmarna.
Motorstyrka behövs verkligen då det går tungt att driva runt de fyra banden. Släpper man gasen tvärt tvärstannar nästan maskinen. Snacka om motorbroms. Hastighetsmätaren visar fel då utväxlingen på drivbanden är lägre. Vid 40 km/tim visar hastighetsmätaren nästan 70 km/tim. Trippmätaren rusar alltså snabbt när man kör med banddrift.

Tillbehör saknas
För att denna typ av maskintillbehör skall få ett gott mottagande på markanden krävs att det finns lämpliga tillbehör till den. Då den med för del kan användas vintertid krävs t ex att släpvagnar och timmersläpen har försetts med medar för att fungera tillfredställande.
Boggi vagnen bär sig hyfsat i snön, men redskap till skotern kan med lite modifieringar anpassas till atv’n tills vidare.

Vi tackar!
Franssons Automek i Sörfors för Yamahan.
KP-Racing i Grängesberg för Arctic Caten som välvilligt lånades ut för provkörning.


Vi på tidningen försöker att hålla oss uppdaterade på området så gott vi kan, för att ge dig snabb information när något nytt händer i branschen.
Så håll utkik HÄR PÅ SKOTER.SE, lägg till denna sida så missar du inget i framtiden heller.

!!!Söker du mer information om temat klicka på länkarna nedanför, där finns allt vi skrivit om!!!

Duells hemsida: Vi har allt till din ATV (bandsatser mm)

BRP´s hemsida: Här hittar du ATV & tillbehör

Danroy's hemsida: Söker du vagnar kolla här!

Yamaha Motor Scandinavia: ATV & Quadracer allt i tillbehör vagn däck skydd mm

Terränghjulingsutbildarna HB: Utbildar dig och dina anställda på ATV-körning

Polaris Scandinavien AB: Här hittar du ATV & QUAD tillbehör och mycket mer

Arnlo Jord & skog: Tillverkar vagnar och lite annat kul för ATV/Skoterfolket

Text: Stefan Frisk/ Yamaha 660 Grizzly
Ted Honkala/ Arctic Cat 650
Redigerat av: Ted Honkala TMC

 


» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se