Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/ac2680/web-home/scripts/nyhetsarkiv_atv.php:3) in /home/ac2680/web-home/internal_includes/security.php on line 3
atv.skoter.se
 
Navigera dig fram här   Söndagen den 5:e maj 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 66464 st  
  Igår: 93722 st  
  Denna månad:
405368 st
 
  Föreg. månad:
1053573 st
 
  Totalt: 86569163 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: > VÄNTAN ÄR ÖVER! - NYTT NUMMER UTE NU!
 

VÄNTAN ÄR ÖVER! - NYTT NUMMER UTE NU!
Nummer 3 2005 UTE NU!

Nu är väntan över, nummer 3-2005 är ute nu.
Här kan du läsa om 2006:orna och och Yamahas nya spännande fyrtakts Viking! Årets skoter presenteras också plus mycket mycket mera!

Yamaha 2006 – Nice!
Yamaha överraskar nära nog varje år. Till en början när man gör en allmänn översikt av deras 2006:or verkar det inte vara mycket som hänt. Men när man gör en noggrannare studie finner man många saker. RX-1 ER och RX-1 ER GT På RX sidan kommer två modeller till Sverige. Det är RX-1 ER och RX-1 ER GT. Den senare med kraftfullare utrustning av olika slag.

Ski-Doo 2006 - Centrerat
Kanadensiska Ski-Doo jobbar vidare med sitt framgångsrika REV-koncept som gjort tillverkaren till nummer 1 i världen igen. Man är nu inne på sin fjärde säsong med centrerad förarplacering. Ifjol knoppade man av en variant på temat, RT-chassit för att rymma den grymma 1000 motorn och till nästa säsong kommer ytterligare ett chassikoncept på samma tema, RF-chassit.

Polaris 2006 – Storsatsning som heter duga!
Nu kommer Polaris med 15 nya modeller och har hela fem nya motorer. Dessutom kommer de allra flesta modeller i det nya IQ chassiet.

Arctic Cat 2006 – Arctic Cat kommer med en SUV
Nya Artic Caten

Arctic Cat verkar vid en först titt i deras modellutbud bli ett mellanår, men visst blommar det till men en och annan ny skoter för vår marknad. Och de som är nya är mycket intressanta.

Nyyyaaaaa Vikingen – hurra!
-Nu är den nya Vikingen här. -En fyrtaktare. -En maskin fylld av idel nyheter från nos till dragkrok.

Världens första elektriska variator
Läs mer i tidningen!

Nu Lanseras den första serietillverkade variatorn, ett arbete som startade på allvar år 2000, alltså en utveckling av produkten i fem år. Nu behöver du inte köpa en arbetsskoter för att köra hem veden till stugan, utan med ett enkelt tryck så får du kraft till timmer körning och ett tryck till och du är mästare på leden.

ÅRETS SKOTER 2005
Läs mer i tidningen om vem som vann!

BILTEKNIK LYSER BÄTTRE
Baklyktorna på våra snöskotrar blir mer och mer avancerade i sin design och liknar nu mer och mer de som vi idag finner på de lyxigare personbilarna. De är inte bara snyggare utan de lyser faktiskt bättre också. Vi har granskat den nya tekniken och gjort en liten jämförelse med den nuvarande belysningen.

Snowmobile skiing
Gillar du skoterkörning, men kan även tänka dig att slänga på utförsskidorna för att åka en skön orörd sluttning någonstans i fjällvärlden eller utomlands? Detta har länge varit två helt skilda aktiviteter, som tagit olika dagar i anspråk - men på senare tid har en trend från USA som kombinerar de två börjat få fäste i Skandinavien.

JetBoil friluftskök
Från 0 till 100 på 90 sekunder!

Johan alltid på språng
Polaris USA etablerade sig som egen ägare till försäljningsbolagen i Sverige respektive Norge för ett par år sedan. Tidigare var det bolaget Loxkel, ägt av norrmän, som var säljorganisationen i Sverige. Huvudsätet var tidigare i Östersund och det blev en hel del funderingar kring var det nya huvudkontoret skulle placeras. Alltifrån strax utanför Göteborg, för att vara mitt i Sverige, till att som nu bli kvar i Östersund.

ATV-Quad special
ATV-Quad Special

Mycket har hänt det senaste året på ATV och QUAD fronten, massor med nya märken och modeller har etablerat sig på den svenska marknaden. Framförallt så har ”Streetquaden” börjat breda ut sig ordentligt, streetquad kallar vi de ATV QUAD maskiner som är registrerade för gatbruk och får framföras på A eller B-körkort. Vi har nog smittats av den Amerikanska trenden!

Enmedskälken
Karl Egon Lindström i Jokkmokk tyckte att lösningarna med kälkarnas följsamhet mer retade honom än att de fungerade. Han satte sig helt sonika ner och funderade på hur man kunde göra en funktionsduglig kälke som var följsam, lätt att dra och inga svårigheter att backa med. Han är en ivrig fiskare så under skoteråret hinner det bli ett antal turer ut till olika fiskevatten och det är då han efterlyste smidigheten med skoterkälken.

VETERAN: ARCTIC CAT 1975
Segervalds Motor i Sundsvall, svensk generalagent för Arctic Cat, slog på stort till 1975 års säsong. Från att ha känt på den svenska marknaden några år blev det nu hårdsatsning. Man plockade hem fler modeller och ett led i satsningen var också att den svenske mästaren i stora racerklassen 1974, Per-Olof Erhardsson, Ljusdal, försågs med en fabrikstrimmad Arctic Cat El Tigré 440 Z.

Snow Rail
Alla som tycker sig haft bekymmer vid av- och pålastning av skotrar på släp eller sett hur styrstålen står och nöter i botten på det bör ta en närmare titt på Snow Rails. Vi har testat de och ser många positiva fördelar.

MNR IQ = 900X2+440/IQ
MNRaris

Micke Nordström gillar att bygga om snöskotrar. Han är så pass duktig att TV-kanalen Discovery bjöd in Micke vara med och tävla om att knopa samman en maskin. Nu har han gett sig på Polaris. Paketerat ihop de gottaste från 900 RMK, 900 Fusion och 440 IQ!





LÅNGTEST: YAMAHA VECTOR ER
Vad som slår en när man sätter sig på denna maskin är givetvis ljudet, ett ljud som man inte vänjer sig vid så fort, om man är van tvåtaktare. - Den låter ju som en trimmad Saab V4, var ett uttalande om den. Hur som helst finns det mer klös i denna maskin än en Saab V4, det kan jag lova. På vår webbsida får du fortlöpande rapporter från långtesterna samt en sammanfattning i första höst nummret.

LÅNGTEST: YAMAHA RS VENTURE
Långtest

Som vi redovisade i vårt nr 1 2005 när vi presenterade en test av den här maskinen fanns det många positiva intryck från den. Nu har vi fått ut en maskin för att få åka längre sträcka med och under skilda snöförhållanden och med och utan passagerare.

FIRST RIDE: SKI-DOO MXZ 500 SS
I Ski-Doo MX Z 500 SS finner vi en ulv i fårakläder som huserar i 500-klassen. Om vi bortser från att det egentligen är en 600 kubikare upptäcker man snabbt en mycket prisvärd snöskotermodell som har klassledande prestanda. MX Z 500 SS har kommit lite i skymundan i modellprogrammet och många vet nog inte vilken lyckad kombination av modern teknik, prestanda och prislapp det faktiskt innebär att äga denna sportmaskin. Vill man prova på den nya REV-stilen är det här en förnuftigt val.

FIRST RIDE: ARCTIC CAT Z 570 LX
Med hela 70 hkr tillhör den här modellen de skotrar som man får ut mest hästkrafter av bland fläktkylda maskiner.



[ RACING ]

Kung Tapio toppar VM
Årets VM final blev en repris från förra året, i alla fall ur finsk synvinkel. Janne Tapio, Lynx regerande världsmästare kunde utan ohotad ta hem segern före Peter Ericson, Polaris och trea Daniel Olofsson, Ski-Doo.

NORSKT I EM – SVENSKA FÖRARE TALAR OM BOJKOTT NÄSTA ÅR
Det blev norskt när Europeiska Mästerskapen gjordes upp med idel nordiska förare på plats. Tävlingen gick i norska Meråker och det bjöds på fina arrangemang och en tuff bana.

Ericsons ändringar på Polaris IQ-maskin
Thomas och Peter Ericson visar stolt upp sin Polaris 440 IQ maskin som de stoppat ner en 800 motor i. När Jag kommer fram till Thomas håller han på med en del små justeringar inför VM -starten.

Imponerande backtävlingar 2005
Årets backtävlingar har under året varit de bästa på väldigt länge, det meddelar förare från både norr och söder. Mest imponerande har det höga tempot varit för deltävlingarna och nu stundar en snabb fin final i Arvidsjaur.

Förarprofilen: Viktor Stenman
Viktor började köra skoter redan vid 4 års ålder, då pappa en dag kom hem med hans första skoter, en Yamaha SnoSport 125. Sedan dess har det bara rasat på, med lavinartad fart har den nu 18 årige ynglingen gått fram inom skotersporten.

FINSKE TUFFINGEN TOMI ENDE NORDISKE FÖRAREN I USA CROSSEN
Tuffa Tomi

Det finns många tävlingar och förare i ”World Championship” i Nordamerika. Men enbart en förare utanför denna kontinent – Tomi Ahmasalo. Tidningen Snöskoter:s amerikanske reporter J.S. Decker har träffat den finske toppföraren och fått ett snack med honom



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se