Navigera dig fram här   Torsdagen den 28:e mars 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15288  
  Antal nyheter: 5817  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 28717 st  
  Igår: 38575 st  
  Denna månad:
604122 st
 
  Föreg. månad:
480893 st
 
  Totalt: 85081348 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. FrankJScott
2. sunnne
3. TheOne
4. Swarte
5. Herbert
6. allimac32
7. Alpinemadness
8. Hajen54
9. abbe63
10. Matte202
 
 
Här är du: I tidningen: 2019, nr 3 > Artikel: EN VINTERSKRUDAD SPORTSMAN I JOBBARTAGEN
 

EN VINTERSKRUDAD
SPORTSMAN I JOBBARTAGEN

Vi har vinterskrudat Polaris Sportsman 700 och gett oss ut på en vintrig provsväng. En ATV-maskin har sina förtjänster och även så vintertid. Den kraftfulla Polaris-maskinen gav oss full support, när vi med olika attribut tog oss fram i ett vintrigt landskap.

Det viktigaste som finns med en ATV är faktiskt de olika tillvalen av utrustning. Vilket ger fyrhjulingar ett brett användningsområde.
Polaris har, som många av sina kollegor, mycket bra utbud. Vår maskin var försedd med bla snöblad och vinsch, vidare skodde vi hjulen med kedjor (med dubb) och kände oss redo för en vintertest.

Skräddarsydda
Ett krav för en ny kund av en ATV är att kolla upp vad som finns i tillbehör. Det är så, att alla märken ännu inte har ett tillbehörsutbud som kan krävas av en ATV-ägare. Det är inte enbart släpdon som kan vara av nytta. Sådana finns det många av på marknaden. Nej, snarare mer skräddarsydda attiraljer som just passar den aktuella maskin.
Polaris har funnits på den svenska marknaden mer än 16 år och därmed byggt upp ett väl anpassat tillbehörsprogram. För en snörik vinter (det kan ju snöa över hela riket), så är detta fordon alldeles ypperligt att använda även vintertid.

Bra för vinterbruk

Helt klart är, att en ATV mycket väl lämpar sig för bruk på vintern. Visst har den sina begränsningar när snö blir väl djup och maskinen hänger sig på underredet. Men har det fyrhjulsdrivna fordonet fäste för sina drivande hjul, så tar man sig fram bra, till och med mycket bra.
Sportsmans-modellerna har funnits ett tag på marknaden, men 700-modellen är ny. Motorn
ger all den kraft som behövs och det monterade snöbladet med utrustning ger lämpligt med extra kilon.
Vi plogade vägar och blev snabbt populära att hålla rent. Detta skedde också utan svårigheter och vi fick ett bra betyg, då ortens traktorplogare undrade om någon annan baklastare tagit över plogruljansen. Men så var inte fallet, utan maskinen visades upp och gissa om denne förare av den stora maskinen blev imponerad även efter provkörning.

Montering av snöblad.
Visst kan en händig sköta den saken, men vi rekommenderar trots allt att köpa respektive märkets skräddarsydda delar och en fackverkstad sköta monteringen. Ett plogblad har tämligen enkla och rustika detaljer. Vi hade försett vårt snöblad med släpskor och plastfilm. Snöavvisare är också en bra detalj att ta med samt sk sidpanel, som stoppar snö att kasta ut på sidan.
Det finns olika slitstål att byta till bladen. En annan bra grej, som vi noterade, var de sk fjädermellanlägg som finns och som styvar upp fjädringen fram vid användningen av snöblad. Man kan fäste en markörpinne på bladet, för att hålla koll på var du har bladet vid plogning.
Bladet har också ett rejält lyfthandtag, vilket gör det hela betydligt lättare. Det finns också en sk fjärrutlösare till bladet, som man med ett enkelt handgrepp rycker ut.
Nu kan man ju inte gasa omkring med bladet vid andra tillfällen, men det är tämligen enkelt att montera bort.


Bra med vinsch
Vi hade en Warn-vinsch monterad för att hjälpa till om det skulle behövas. Det märktes också på den sammanlagda vikten och det blev en rejäl tyngd på framhjulen och därmed fick vi inga större problem att ta oss loss.
Polaris kedjor med påsvetsade dubb var mycket lätta att fästa på hjulen och gav oss mycket bra driv.

Enkelt och effektivt!
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att Polaris Sportsman med sin 700 Twin motor är en alldeles utmärkt vintermaskin också och med en rätt utrustning så har man en ATV för åretrunt drift.

Totallängd 2160 mm
Totalbredd 1170 mm
Totalhöjd 1190 mm
Axelavstånd 1287 mm
Hjulbas 1280 mm
Markfrigång 280 mm

Tekniska data: Motor Parallell-Twin
4-Takt
Antal cylindrar 2 st
Cyl.volym 683 cm3
Kylning Vätska
Startanordning Elstart
Transmission Steglös variator
Antal växlar Hög/superlåg/neutral
/back
Fyrhjulsdrift Automatisk100% drift
Fjädring, fram McPherson 17cm
Fjädring, bak Individuell 24cm
Bromsar, fram Hyd. skiva
Bromsar, bak Hyd. skiva
Däck, fram 25x8-12
Däck, bak 25x11-12
Max. last, fram 41 kg
Max. last, bak 91 kg
Max. släpvagnsvikt 680 kg
Tankvolym 17,9 l
Vikt (torr) 335 kg

Pris 2003: 85 340:- (ex. moms)


 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se