Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/ac2680/web-home/scripts/nyhetsarkiv_atv.php:3) in /home/ac2680/web-home/internal_includes/security.php on line 3
atv.skoter.se
 
Navigera dig fram här   Onsdagen den 8:e maj 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 2213 st  
  Igår: 66409 st  
  Denna månad:
589374 st
 
  Föreg. månad:
1053573 st
 
  Totalt: 86753169 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: > DET HÄR ÄR SER FÖRSLAGET TILL KLASSEN STD=STANDARD UT.
 

DET HÄR ÄR SER FÖRSLAGET TILL KLASSEN STD=STANDARD UT.
Nr:71 Kent Nore´n kör fort med en STD. Kostnad för ombyggnad ca:8000-12000:-

Regler för STD, vad är dessa? Vi reder ut en sak i taget och lägger ut förslaget på en STD-klass.
En enklare och billigare klass, där de flesta maskiner klassar in. En möjlighet kan vara för vissa som åker att dubbla, dvs åka både cross och supermoto med samma maskin.

Ett förtydligande.
Det diskuteras vilt just nu om detta med vad STD är för något, vissa tycks inte ha läst förslaget som låg på bordet 2005. Vi gör ett förtydligande av detta igen, vad tankarna är och vad man menar med STD. Problemet verkar vara namnet, att det av vissa anses som stötande. Namnet behöver inte vara STD, det kan heta något annat, men att klassen ska se ut enligt följande. Att de som åker OPEN eller som det heter enligt UEM Superquad, bråkar om denna klass kan vi inte förstå. Detta förslag till reglemente påverkar inte deras regler och så har tanken heller inte varit. Förslaget presenterades för bransch organisationen ALF förra året och de såg positivt på reglerna. Att det senare inte blev något av denna klass är enkel. SVEMO fick aldrig läsa förslaget, då man endast presenterade 450-klassen. Nu är det som det är med klasserna och det är bara att rätta sig efter det. Men det kommer fler år och det finns alltid möjlighet att ändra på dessa regler. Det bästa sättet är enligt SVEMO att bilda en så kallad riksdag, där man diskuterar med alla berörda parter, förare, branschen, SVEMO och arrangörer.

Regler för Standardklass Quadrace Supermotard. 2006

Bakgrund
• Syftet med två klasser är få en större bredd på sporten och flera tävlande på tävlingarna. En standard klass medför även att nybörjare får lättare att komma igång med tävlandet. Klassen blir då en naturlig instegs klass. Det gäller i första hand vid höghastighetstävlingar som Ex: Supermotard, speedway, isbana där motorstyrkan är avgörande. Under 2005 görs denna som en intern cup bland föreningens medlemmar.

• Dom olika klasserna är Open och Standard (STD).

• Regler för Open är enligt Reglementet, alltså max 750cc och max 2 cylindrar. Maskinen skall vara utrustad med nerfbars, killswitch och supermotard/landsvägsdäck.

• Regler för Standard utgår från ordinarie reglemente men med vissa restriktioner, Chassi, motor och förgasare måste komma från samma tillverkare och modell. Modellen ska saluföras på den Svenska marknaden av Svensk importör och produceras i minst 500 exemplar per år.. CE-märkning kan vara ett alternativ
Ex 1 man får inte sätta in en annan motor i en Yamaha Raptor, det måste vara original 660cc Yamaha motor.
Ex 2 VLS, RST, W-tec, EML, BM, EMP, RX-2, mlf har inte samma tillverkare på chassi och motor vilket innebär att dom blir hänvisade till Openklassen.

Följande förändringar är tillåtna på Motor.
• Förgasaren/na om bestyckning, byte av luftfilter, avgassystem

Följande är tillåtet att ändra på chassi.
• ,Stötdämpare, bakaxel, framvagn och övriga reglage. MAX bredd: 1300mm utsida/utsida enligt UEM.

Följande förändringar är EJ tillåtna.
• Ökning av cylinder volym
• Portning
• Trim kamaxel
• Hög-komp kolv
• Överladdning, ”Lustgas/Turbo”
• Tändsystem/ öka varvtalet

Helt orörd motor, enligt STD reglementet. Justera chassi inte motor, en klass anpassad för Branschen ALF= ATV Leverantörernas Förbund. Kostnad ca:22000-24000:-


Genomförande av tävling förslag….

1. Alla kör i gemensamt heat i RM/SM, och får resultat efter placering. Poäng tilldelas enligt normala regler. Separata poäng till delas även STD-klassen för att höja intresset bland förarna i klassen.
• Pris utdelning A-B final.
1,2,3 pris totalt och 1,2,3 pris för Standard, ex 1 om det är 6st Open och 5st Standard i final och bästa Standard blir 3 totalt så vinner han/hon 3 pris totalt/Open-RM och 1 pris i Standard. Det är upp till varje arrangör att ta fram dessa priser.



2. STD-klassen kör en helt egen cup, som körs som en enklare tävling. Där det körs 5st deltävlingar tillsammans med ungdomsklasserna 9-12år och 12-16år. Tävlings principen är ”Speedway” …Ex: 4 förare startar samtidigt och kör fyra varv i kvalen, alla förare kör sammanlagt 4st kvalheat. Sen körs kvartsfinal vidare till semifinal och sist Huvudfinalen som körs i 8varv. Poängen räknas från varje tävling som i Speedway.. Det ger tätare och tuffare racing för publiken och roligare för förarna som får åka mera, samt möjlighet att köra final fast man missat ett heat!! Tävlingen körs enligt supermotard reglementet med tillägg för Speedwayens tävlings modell och STD-reglementet…

• Namn förslag på en eventuell cup/klass…
1. Sport Produktion,
2. STD-Quad
3. STD-mod
4. Sportquad


Exempel på Quadracers för standardklassen

• Yamaha Raptor 660/700, Yamaha 450, Yamaha Banshee 350, Suzuki 400/450, Suzuki 500 , GasGas 450/ 300, Honda 450/ 400, Kawasaki 400/700, Arctic Cat 400, Dinli 450, Polaris P500, Bombardier 650 mfl.



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se