atv.skoter.se
 
Navigera dig fram här   Fredagen den 1:e november 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15297  
  Antal nyheter: 5826  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 1912 st  
  Igår: 50729 st  
  Denna månad:
1912 st
 
  Föreg. månad:
1707565 st
 
  Totalt: 97112065 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. RHG
2. micke666
3. sunnne
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: > SAXAT UR TIDNINGEN ATV-QUAD NR:1! VI BYGGER 3 BILLIGA SUPERMOTARDQUADS!
 

SAXAT UR TIDNINGEN ATV-QUAD NR:1! VI BYGGER 3 BILLIGA SUPERMOTARDQUADS!
Som äpple och päron, Noren och Fransson kör STD Yamaha YFZ450 04. Det är små saker som skiljer dem åt.

Vi bygger tre billiga supermotard quads?
Här kommer vi presentera ett par olika sätta att enkelt och relativt billigt bygga om sin crossquad eller streetquad till en supermotardquad. Det finns många dyra och i vissa fall onödiga delar att köpa för dig som bara vill köra för att det är KUL!
Det går att köra cross, supermotard och street med samma maskin, utan att spendera 40000 kronor på tillbehör eller 100 timmar i garaget bara för att ha KUL!

Billigt och enkelt!
Tanken med det hela är att visa hur enkelt och ”relativt” billigt det kan vara att köra supermotard.
Det pratas mycket om dyra framvagnar, bakaxlar, stötdämpare, swaybar, motortrim, special fälgar och däck med mera för att kunna köra supermotard.
Vi anser inte att det måste vara på det viset, många kör idag på billiga original grejer och presterar resultat och tider på topp nivå.
Förarna bakom Yamaha byggena avslutade Sveriges första RM=riksmästerskap på tredje respektive femte plats i supermotard med sina enkla och billiga byggen.
Det går fort ändå!
Det går att köra fort med liten budget det har #71 Kent ”Kena” Noren och #88 Robert ”Burken” Fransson bevisat. Nu står och faller mycket på frågan? Blir det en STD, original, amatör, motionär, kalla det vad ni vill!
KLASS i quadracing. Om inte så är det kanske läge med en ny förarförening för glada amatörer och motionärer.
För även om vissa kör fort med dessa maskiner så är de enda riktiga! en rättvis klass med tydliga regler, så att flera törs och har råd att prova på quadracing. Vem börjar med Formel1? Det brukar väl börja med go-kart?
Hur det än blir så hoppas vi på många nya talanger som rullar ut på racebanan nästa år.

Objekt 1: Yamaha YFZ450 -04. Förare: #71 Kent ”Kena” Noren
Jag är inte stor! Men jag är stark!!!


Kents supermotard karriär började på Tickstabanan hösten 2004 och slutade med en andra plats i A-finalen. Endast ljuddämpare, sportluftfilter, ombyggd luftburk=inget lock, bestyckningsats från GYT-R och begagnade supermotard däck (Goldspeed blå) omvända framfälgar (breddar ca 8cm) och original stötdämpare utan sänkning.
#71 sänkningssats fram.
Förlängt orginallänkage bak 2,25cm.

















Under vintern 2005 började Kent fila på en sänkningssats fram, efter mycket filande så satt det på maskinen, resultatet 10centimeter lägre. Bak tog han original länkaget och förlängde det 2,25 centimeter och det gjorde cirka 12centimeter på maskinen, skruvade kompressionsskruvarna i botten. Det är det enda han gjort med maskinen, resten av tiden har han pustat på maskinen och självklart tränat en del på banan. Nu ligger han fyra i Riksmästerskapet och har lämnat många dyrare och snabbare maskiner bakom sig.
Andra små saker som han ändrat är ett nytt dekal-kit från GYT-R, Rullgas, handtagsskydd, stålomspunna bromsslangar, shockcovers. Självklart så sitter det nerfbars och killswitch monterat som är ett måste oavsett om du kör motard eller cross.
Kent testar stötdämpar inställningar på Kägglan!


Byggkostnad:
1. Fälgar och däck 5000:-/beg
2. Sänkningssats F/B 20:-
3. Killswitch 95:-
4. GYT-R Nerfbars 2995:-
5. GYT-R helsystem 12600:-/Titan
6. GYT-R förgasar-kit 995
7. Handskydd 495:-
8. Diverse 900:-
Summa utrusning: 23100:-
Inköp maskin 89900:-


Objekt 2: Yamaha YFZ450 -04. Förare: #88 Robert ”Burken” Fransson
Robert Fransson gör som han brukar. "BURKAR" Testar Yamaha 700R Tribal-X design.


Robert kommer från norra Sverige och har spenderat en hel del tid på skotercrossbanorna och även kört en del motocross. Roberts första framträdande var också hösten 2004 men inte på supermotarden utan på quadcrossen i Umeå som vi på tidningen var med och arrangerade.
Där slutade Robert på en tredje plats då på en Yamaha Raptor 660. Under vintern 2005 köptes en Yamaha YFZ450 in och ersatte den lite för tunga Raptorn. Det är inget fel på Raptorn säger Robert men ska man köra både cross och supermotard så är 450 mycket lättare och smidigare original. Roberts första framträdande i supermotarden var också på Tickstabanan men våren 2005, det slutade på en tredje plats i stora klassen. Robert vann även STD-klassen som kördes men tackade nej till priset eftersom någon anklagat honom för trimning. Jag vill inte ha priset om någon misstänker att jag tjuvtrimmat, blev kommentaren från en förundrad Robert.
Året första crosstävling för Robert slutade med en seger och resterande tävlingar har han stått på pallen.
Beg Öhlins 46mm från snöskoter.
Kör allt som jag hinner med!Cross, supermotard.















Så här har Fransson gjort!
När det gäller ombyggnaden för supermotard gjorde Robert lika som Kent utom på en punkt. Robert letade på ett par gamla stötdämpare i garaget från en gammal Yamaha V-Max600 snöskoter av märket Öhlins. Öhlins är bra, riktigt bra stötdämpare och dyra nya, men ett par begagnade stötdämpare från en snöskoter betalar man inte så mycket för i dagsläget. Vi har hittat flera passande alternativ på diverse Internetsidor från 2500-6000:- för tre stycken stötdämpare och det är billigt. Robert monterade dessa på Yamahan och den blev då 11 centimeter lägre än original, plus att han nu kan ställa in stötdämparna som han själv vill. Kör man på Öhlins finns det grejer att få tag på om det skulle behöva lagas, men ett par Öhlinare på 46mm tål att köras på ordenligt innan de ger vika. Sen är det små saker som skiljer dessa åt, Robert valde att byta styre och körde med tumgas det första två tävlingarna. Styret och gasen har inget med saken att göra utan är en ren smaksak, Kent kör fortfarande med original styret och tycker det är bäst.
Körstil gav upphov till namnet! Burken.

Fransson kör med orginal fälg!
Vad gäller däcken så gick Robert på en annan dimension än Kent, en uppsättning begagnade däck (Goldspeed gula) monterades på original 9tums fälgarna. Robert valde att inte vända offset på framfälgarna och kör klassens smalaste maskin.
Robert fick då hitta en egen körstil för att kunna hålla maskinen på alla fyra hjulen.
Där av namnet Burken som vi på tidningen döpte honom till, han gör själ för namnet kan vi lova.
Nu mer kan man se att många förare insett att tyngdlagen har en viss betydelse om man vill köra fort med en quad.



Byggkostnad:
1. Fälgar och däck 4000:-/beg
2. Stötdämpare F/B 4500:-/beg
3. Killswitch 95:-
4. Nerfbars 2995:-
5. GYT-R Slipon 4690:-/Aluminium
6. GYT-R förgasar-kit 995
7. Handskydd 795:-
8. Diverse 1800:-
Summa: 19870:-
Inköp maskin 89900:-


Objekt 3: Dinli DMX-450 -05 Förare: #15 Ted Honkala
Ted gör Racetestet av Dinli 450 Eskilstuna 24/9-2005

En NyHet på quad sidan!
Dinli är som sagt en helt ny maskin på marknaden, den första vi hittade byggde vi om till en STD-motard, dels för att se vad den går för och för att visa er möjligheterna i att äga en värsting till streetquad.
Dinli är den billigaste av dem alla och är i grunden avsedd gatbruk och får framföras med B-körkort på allmän väg. Motorn är i gatutförande strypt till 20hk men ska enligt tillverkaren lämna 49hk utan strypningar. Här fick vi ändra en del saker för att nå målet 49hk och raceready. Det första vi gjorde var att ta bort alla strypningar i ljuddämparen, sen byta luftfilter och bestycka upp förgasaren.
Sänkning fram av 2 plattjärn.
Flytta stötdämparen bak i färdiga hål.

















Efter det fick vi byta bromslangar för att separera fram och bak, vi tog styret från min gamla inkörda Raptor 700 som stod i garaget. Sen tillverkade vi en sänkningssats fram av ett par plattjärn och monterade på ett par begagnade WP-dämpare, bak flyttade vi original dämparen två hål bakåt och det fick bli allt. Rullgas eller tumgas är en vanesak men rullgas är för mig ett måste så det satte vi också dit. Och lika självklart som det gör ont att ramla så monterade vi på en killswitch, nerfbars är original på Dinli 450 så där sparade vi 2000 kronor . Vi köpte en uppsättning fälgar från ITP 10x10 bak och 10x7 fram och ett par begagnade däck Goldspeed (gula).
Eftersom vi hade lite kvar på budgeten så investerade vi en uppsättning spacerplattor, 45millimeter bak och 35 millimeter fram. Det hela tog tre kvällar i garaget från original till raceready, och nu när det är gjort tar det cirka en timme och bygga om från gata till race och vice versa.
Spacer fram och najade bromsar!
Byte av luftfilter, så blev det ett förvarings utrymme av gamla luft burken.
































Vi har sänkt maskinen fram med 15centimeter och 7 centimeter bak, breddat den 20cm fram och 15cm bak från original.. Tagit bort framskärmarna för bättre kontroll av hjulen, en smart sak på Dinli är att skärmarna sitter skruvade och inte ihop med övriga karossen.
4-hjulsställ med Dinli ingar problem.

Byggkostnad:
1. Fälgar och däck 2000:-/beg
2. Stötdämpare F 4000:-/beg
3. Killswitch 295:-
4. Nerfbars 0:-
5. Avgasrör 10.-
6. Bestyckning + filter 150:-
7. Bromslangar 350:-
8. Spacer F/B 995:-
9. Diverse 890:-
Summa: 11535:-
Inköp maskin: 69900:-


Slutklämmen
Skillnaden på Yamaha maskinerna är inte stora, det som skiljer sig mest är tiden du får lägga ner första gången du ska bygga om den. Det tar några timmar att göra en sänkningssats men för den händige så är det inga problem. Sätta på nerfbars (fotskydd), killswitch (dödmansgrepp), är också fort fixat när man väl börjar på. Att byta ljuddämpare och bestycka upp förgasaren kanske man kan ta någon till hjälp, men för att göra det enkelt så kan vi tala om vilket munstycke Yamaha maskinerna har, båda åker med 175 på huvudmunstycket och 42,5 på lågfarts munstycket.
Titan är lätt men dyrt!

På Dinlin har vi monterat ett 160 huvudmunstycke men du kan gå upp till 170 utan problem, munstycket är Mikuni (korta runda) och finns hos välsorterade handlare.
Vilken typ av avgassystem du väljer har inte så stor betydelse, det finns många märken att välja på marknaden i dag av hög kvalité och bra priser. Resterande utrustning är mest en personlig sak och är inget måste, delarna har inte med prestandan att göra. På Dinlin monterade vi spacers fram och bak eftersom den har lite smalare framvagn och bakaxel original. Men det är inga fel om man även monterar spacer bak på Yamahan, den blir lite stadigare i kurvorna.
Najning ala Noren´..

Sen måste man ”Naja” låsa alla olje och vatten påfyllningar även bromsok fram och bak för att köra supermotard.
Däck och fälgar finns i alla modeller och pris nivåer, vi har testat de mesta på marknaden och vi kom fram till.
För nybörjaren så duger ett par begagnade däck och fälgar alldeles utmärkt, även billiga däck som Innova, Veloce och Maxxis håller måttet med råge och framförallt har de längre livslängd än de dyrare racingdäcken. Kan du inte fixa en egen sänkningssats så finns det färdiga att köpa runt tvåtusenkronor komplett fram och bak.
Oberoende vad Robert, Kent och Ted ska köra, street, cross eller motard så är det numera cirka en timmes jobb att ändra från det ena till det andra.
Det var allt, så nu är det bara att börja bygga din egen supermotardquad!!

P.S. Vi ses väl nästa SOMMAR på racebanan. D.S.


Text & Foto: Ted Honkala TMC #15



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se