Navigera dig fram här   Lördagen den 27:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 4918 st  
  Igår: 54362 st  
  Denna månad:
682241 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 85792463 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: I tidningen: 2019, nr 3 > Artikel: MOTORSÅGAR Minispecial
 

MOTORSÅGAR Minispecial

Under 1800 talet använde man yxa för fällning, kvistning, kapning och barkning. I slutet av århundrandet övergick man till att använda stocksåg vid fällning. Stocksåg, timmersvans eller bågsåg använde man sig av för fällning och kapning under första halvan av 1900-talet. Vid kvistning var det yxan som kom till användning.
Mellankrigsperioden utveckling av sågar
Under mellankrigsperioden tog experimenterandet med motorsågsutveckling fart. Utvecklingen gick då mot tvåmansmotorsågar. Tyska Stihl, Dolmar och USA-tillverkade Disston och Mall blev mest kända. Sågarna vägde mellan 40-50 kg. Hade en luftkyld encylindrig tvåtaktsmotor och drev en kedja som löpte i ett sågsvärd av stål. Vid motorfästet fanns handtag för en man, det andra var i änden av svärdet där hjälpsågaren höll fast. Tvåmansmotorsågen användes under 30-40 talet och kom inte till någon större användning i Sverige.
De första sågarna av enmanstyp kom till Sverige i slutet av 40-talet. Några kända märken var Danarm junior, Hornet, Jo-Bu, BeBo och Comet.
30 000 sågar sålda per år.
I slutet av 50-talet kom motorsågen att användas vid fällning och kapning.
Mitten av 50 talet såldes det upp emot 30 000 sågar per år och det fanns ett 30-tal modeller att välja mellan.

Motorsågskedja
Motorsågskedjan gick från att ha skärlänkar av olika typer till att få en länk av en enda typ- skovellänken.

Förgasare
Den gamla typen av förgasare var tvungen att hållas i ett visst läge för att fungera. De hade en flottörförgasare som flöt och reglerade bensinflödet. För att kunna såga horisontell eller vertikalt konstruerade man antingen ett vridbart svärd eller vridbar förgasare som kunde vridas i förhållande till.motorsågskroppen. Så kom membranförgasaren vilken klarade av att arbeta i alla skilda lägen.

Mot 60-talet hade utvecklingen hos tillverkarna kommit att bli tämligen lika och nu kunde sågen användas som ett allroundredskap, sågning, kvistning, kapning.

http://shop.atv-quad.se/

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se