Forumindex www.atv-quad.se
ATV, Quads och allt annat roligt pratar vi om här

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

[color=darkred][size=18]Hur ska man serva sin Lonci [/color]

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lifan, Loncin
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hunter_230

Registreringsdatum: 15 mars 2007

InläggPostat: mån jun 25, 2007 14:16    Rubrik: [color=darkred][size=18]Hur ska man serva sin Lonci [/color] Svara med citat

Funderar på hur mycket service jag behöver göra för att hålla maskinen i skick. Enligt serviceboken ska man göra besiktningar dagligen eller veckovis samt göra mindre servicar varje månad och större servicar varje halvår. Är detta vekligen nödvändigt? Evil or Very Mad Funderar på att göra oljebyten och rengöra filtren med ca 200-300 mils mellanrum, d.v.s. 1ggr / år. Idea Byta lampor, bromsar, tändstift etc. när det pajar och laga rost när det behövs.
När servar man hojen för lite, d.v.s. får onödigt slitage och minskar livslängden på hojen. Question Hur många mil eller år bör en sån här manskin hålla, 10 år och 5000 mil?? Confused
Behöver man serva oftare om man drar tunga laster med kärra.

[color=blue]Min hoj har gått drygt 100 mil och är 2 år gammal, förra ägaren körde inte så mycket. [/color]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tpiv1976

Registreringsdatum: 08 februari 2007

InläggPostat: mån jun 25, 2007 15:08    Rubrik: Re: [color=darkred][size=18]Hur ska man serva sin Lonci [/co Svara med citat

[quote="Hunter_230"]Funderar på hur mycket service jag behöver göra för att hålla maskinen i skick. Enligt serviceboken ska man göra besiktningar dagligen eller veckovis samt göra mindre servicar varje månad och större servicar varje halvår. Är detta vekligen nödvändigt? Evil or Very Mad Funderar på att göra oljebyten och rengöra filtren med ca 200-300 mils mellanrum, d.v.s. 1ggr / år. Idea Byta lampor, bromsar, tändstift etc. när det pajar och laga rost när det behövs.
När servar man hojen för lite, d.v.s. får onödigt slitage och minskar livslängden på hojen. Question Hur många mil eller år bör en sån här manskin hålla, 10 år och 5000 mil?? Confused
Behöver man serva oftare om man drar tunga laster med kärra.

[color=blue]Min hoj har gått drygt 100 mil och är 2 år gammal, förra ägaren körde inte så mycket. [/color][/quote]
tja hunter 230 serva maskinen var hundrade mil.
byt motorolja och slutväxel olja kolla tändstiftet och gör rent luftfiltret
gå över vajrar så dom löper fint smörj vid behov med 5/56.
Detta gör jag. Min har gått drygt 500mil nu problem fritt imotor och växellåda
Till överst på sidan
Hunter_230

InläggPostat: tis jun 26, 2007 12:09    Rubrik: Svara med citat

Jag kommer att göra som du, serva vart 100'e mil.

Har tittat på tändstiftet som är något konstig Kinesiskt märke och är svårt att översätta till andra märken som säljs i Sverige. Hur tog du reda på vilket som som passar?
Till överst på sidan
tpiv1976

Registreringsdatum: 08 februari 2007

InläggPostat: tis jun 26, 2007 20:04    Rubrik: Svara med citat

tja hunter tycker först o främsst att detta forum är lite rörigt
men man kommer väl att vänja sig.

tändstiftet som du säger lite svårt att översätta till svenska,Men jag tog
kontakt med importlagret i våras och bad dom sicka mig ett tändstift
+olja alltså ett litet servicekit.
det stog samma på deras tändstift som det som satte i hojen Exclamation Laughing .

du hunter hur har det gått med glappet på koppling som du skrev om..

mors ha det bra.
t persson
Till överst på sidan
Hunter_230

InläggPostat: fre jul 13, 2007 18:13    Rubrik: Glappet i koplingen Svara med citat

Gjorde några försök att ställa om den automatiska kopplingen. Lyckades ställa in den så att det inte gick att växla över huvudtaget samt att det endast gick att växla vid mycket lågt varv (tomgång). Sedan gav jag upp och ställde koppligen som den var från början d.v.s. 1/4 dels varv medsols efter att man vridit kopplings skruven motsols till det blir motstånd. Så jag har exakt samma glappande kopplig som förut. Vet ej vad jag kan göra åt glappet, misstänker att det är något man får lära sig leva med.

Jag använder Biltemas MC olja (Racing 15W-40)) och hoppas den är bra för hojen.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lifan, Loncin Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet