Forumindex www.atv-quad.se
ATV, Quads och allt annat roligt pratar vi om här

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Slutväxellager Lonchin 250

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lifan, Loncin
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hunter_230

Registreringsdatum: 15 mars 2007

InläggPostat: fre maj 16, 2008 13:40    Rubrik: Slutväxellager Lonchin 250 Svara med citat

Tänkte dela med mig av mina problem med att ett bakaxellager i slutväxeln gick i bitar.

Dett hände en kväll då jag var på väg hem från affären på lansvägen.
Det enda som var kvar när jag kom hem var yttre ringen av lagret reseten var i bitar och packboxarna på bägge sidor var skadade. Inte roligt. När jag inspekterade lagret delar syntes tydligt att det var gjutfel i kulbanorna sant att vissa kulor ej var runda. Kinesiskt skitlager med andra ord och jag har haft tur som kunnat köra 143 mil innan det hände.

Hur lagar man då detta på snabbast och smidigast sätt!
Man kan beställa nya delar från kina via olika importörer men det tar 8 - 10 veckor, är billigt men man får samma skit som tidigare satt där och missar stor del av sommaren.
Jag valde att efter plockat ner slutväxeln gå till en verkstad som tar ut de skadade bitarna, svårt att göra utan egen verkstad. Bakaxellagret och yttre packbox dras ut utåt medan den inre packboxen måste tas ut innåt efter att man lossat på nållagret som håller kranshjulet.
När man kommit så långt så kan man köpa nya grejor. Kullagret har vanligt mått 40x68x15 men packboxarna var svårare 42x68x10 och 52x63x8 beställdes från Tyskland 1 veckas levtid. Jag betalade 270 kr för materialet. Det var mycket svårt att mäta de trasiga grejorna för att få rätt mått. Jag lämnade in bitarna till verkstad för att trycka in de nya grejorna i aluminiumskalet.

Kommer att skruva ihop slutväxeln och provköra i helgen och hoppas jag får allting tätt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lifan, Loncin Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet